Renault 19 problem...

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Databoxen
Posts: 5
Joined: 14 Apr 2007, 21:37

Renault 19 problem...

Post by Databoxen »

Hej!
Helt ny på detta forum. Är dock väl insatt i insprutningssystem och bilelektronik samt jobbar som elektronikkonstruktör.
Nu är det så att frugan har en Renault 19 -94 med motor F3P (1794cc med centralinsprutning) och automatlåda. Motorn går väldigt ryckigt, speciellt under segdragning innan automatlådan växlar ner. Det känns nästan som den går på 3 cyl, och låter ungefär så också, men det gör den inte. Tändsitft, tändkablar, fördelarlock, rotor är bytt. Tändspolen mäter 7kohm på sekundärsidan vilket är normalt enligt Haynes boken.
MAP sensorn byttes också, utan förbättring. Motorn är väl skött, med regelbundna byten av olja, filter, luftfilter, bränslefilter.
Den går igenom besiktningen med ok avgasvärden. Dock visar färddatorn en genomsnittlig förbrukning på 1.2L / mil vilket verkar vara lite väl mycket. Kompressionstest gjorde jag, med 10kg per cyl. Ingen olja i kylvätskan eller kylvätska i oljan.
Jag börjar gå torrt på idéer. Därför vänder jag mig till detta forum för nya uppslag.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Troliga fel. Läckage på slangen till mapsensorn.
Felaktigt ventilspel,brända ventiler. Kan ändå ge ok kompvärde vid startmotorvarv.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Databoxen
Posts: 5
Joined: 14 Apr 2007, 21:37

Post by Databoxen »

Ok, vad kostar det att få ventilspel justerat på en sån här, tro?

Spridaren i trottelhuset (BOSCH) , mätte 32ohm, det är ju helt fel, ska ju vara runt 1ohm? Kanske helt enkelt får för lite soppa??
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Hade liknande fenomen på min r5:gte (f3n multipiont). Den ville inte riktigt svara på gasen. Efter mycket förgäves fellsökande med givare och felsökningsdatorer som inte gav någon felkod, provade vi att byta styrenheten, som också fixade felet. :)
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Databoxen wrote:Ok, vad kostar det att få ventilspel justerat på en sån här, tro?

Spridaren i trottelhuset (BOSCH) , mätte 32ohm, det är ju helt fel, ska ju vara runt 1ohm? Kanske helt enkelt får för lite soppa??
Börja med att kontrollera det. Det är gratis och lätt om man gör det själv,att justera det kräver en viss kunskap :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Databoxen
Posts: 5
Joined: 14 Apr 2007, 21:37

Post by Databoxen »

Finns det någon info någonstans hur man gör för att endast kontrollera ventilspelet?
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Post by Falkenrejsing »

Databoxen wrote:Finns det någon info någonstans hur man gör för att endast kontrollera ventilspelet?
Kolla haynes-boken. Det borde stå där.
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
Post Reply