Handbromsproblem, R19 med skivor bak
Moderator: Forumpolisen
Handbromsproblem, R19 med skivor bak
Som topic, får inte handbromsen att ta riktigt. Spände wiren till besiktningen men den gick inte igenom då. Sen läste jag lite på forum och sådär och fick veta att man inte skulle bara spänna wiren så jag tog isär hela handbromsmekanismen och gjorde iordning så allt gick lätt. Spände sedan wiren enligt haynesboken.
Bromsklossarna är dugliga, skivorna är väl sådär. Fick bra att veta på dom.
Vad kan det sitta i? Bromsen tar, men inte alls tillräckligt bra...
Fick 15% på besiktningen när det skulle vara 16%
Vad ska jag göra? Spänna wiren mer? Det går att dra spaken hela vägen upp utan problem nu så den är ganska slack. Vad jag förstått så funkar inte självjusteringen av handbromsen om inte armarna till handbromsen återgår till sitt bakersta läge...
Vad ska jag göra? Spänna wiren mer? Det går att dra spaken hela vägen upp utan problem nu så den är ganska slack. Vad jag förstått så funkar inte självjusteringen av handbromsen om inte armarna till handbromsen återgår till sitt bakersta läge...
R19 16V
Re: Handbromsproblem, R19 med skivor bak
Ja du verkar vara inne på rätt sak,självjusteringen funkar inte om armarna inte är längst bak, testat och hänga av båda vajrarna med armarna i sitt bakersta läge,och fotbromsa hårt ,sedan hänga tillbaka vajrarna om det inte funkar så behöver oken ses över...sphincter wrote:Som topic, får inte handbromsen att ta riktigt. Spände wiren till besiktningen men den gick inte igenom då. Sen läste jag lite på forum och sådär och fick veta att man inte skulle bara spänna wiren så jag tog isär hela handbromsmekanismen och gjorde iordning så allt gick lätt. Spände sedan wiren enligt haynesboken.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Mixtra inte med handbromsen, då sätter du självjusteringen urspel.
Kontrollera statusen på belägg och skivor. Det är känt att R19 16V har klen handbroms.
Kontrollera statusen på belägg och skivor. Det är känt att R19 16V har klen handbroms.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related