Handbromsproblem, R19 med skivor bak

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sphincter

Handbromsproblem, R19 med skivor bak

Post by sphincter »

Som topic, får inte handbromsen att ta riktigt. Spände wiren till besiktningen men den gick inte igenom då. Sen läste jag lite på forum och sådär och fick veta att man inte skulle bara spänna wiren så jag tog isär hela handbromsmekanismen och gjorde iordning så allt gick lätt. Spände sedan wiren enligt haynesboken.

Bromsklossarna är dugliga, skivorna är väl sådär. Fick bra att veta på dom.
Vad kan det sitta i? Bromsen tar, men inte alls tillräckligt bra...
Fick 15% på besiktningen när det skulle vara 16%

Vad ska jag göra? Spänna wiren mer? Det går att dra spaken hela vägen upp utan problem nu så den är ganska slack. Vad jag förstått så funkar inte självjusteringen av handbromsen om inte armarna till handbromsen återgår till sitt bakersta läge...
R19 16V
Tony
Forumpolis

Re: Handbromsproblem, R19 med skivor bak

Post by Tony »

sphincter wrote:Som topic, får inte handbromsen att ta riktigt. Spände wiren till besiktningen men den gick inte igenom då. Sen läste jag lite på forum och sådär och fick veta att man inte skulle bara spänna wiren så jag tog isär hela handbromsmekanismen och gjorde iordning så allt gick lätt. Spände sedan wiren enligt haynesboken.

Bromsklossarna är dugliga, skivorna är väl sådär. Fick bra att veta på dom.
Vad kan det sitta i? Bromsen tar, men inte alls tillräckligt bra...
Fick 15% på besiktningen när det skulle vara 16%

Vad ska jag göra? Spänna wiren mer? Det går att dra spaken hela vägen upp utan problem nu så den är ganska slack. Vad jag förstått så funkar inte självjusteringen av handbromsen om inte armarna till handbromsen återgår till sitt bakersta läge...
Ja du verkar vara inne på rätt sak,självjusteringen funkar inte om armarna inte är längst bak, testat och hänga av båda vajrarna med armarna i sitt bakersta läge,och fotbromsa hårt ,sedan hänga tillbaka vajrarna om det inte funkar så behöver oken ses över...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
sphincter

Post by sphincter »

Måste wirarna vara av? Isf varför? Armarna är ju längst bak fast dom är på.
Har gjort det du beskriver fast med armarna på...
Är inget fel på oken, allt går lätt och så. vanliga bromsen funkar ju ypperligt.
R19 16V
sphincter

Post by sphincter »

Ingen med några fler tips?
R19 16V
Johan

Post by Johan »

Mixtra inte med handbromsen, då sätter du självjusteringen urspel.
Kontrollera statusen på belägg och skivor. Det är känt att R19 16V har klen handbroms.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Post Reply