Ventilfjädrar.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
R12-Kent

Ventilfjädrar.

Post by R12-Kent »

Jag har en liten fundering angåeende mina ventilfjädrar. De har passerat 30år och de bör ha tappat lite av sin spänst. Nu undrar jag om man kan svarva en bricka på ca 1-2mm i tjocklek och lägga den under den tunna brickan som ska förhindra att fjädern äter sej ned i topplocket ? Min tanke är att med en bricka så ökar man fjädertrycket lite grann och ventilerna hänger med lite bättre. Eller tänker jag helt fel ? :?:
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Tony
Forumpolis

Re: Ventilfjädrar.

Post by Tony »

R12-Kent wrote:Jag har en liten fundering angåeende mina ventilfjädrar. De har passerat 30år och de bör ha tappat lite av sin spänst. Nu undrar jag om man kan svarva en bricka på ca 1-2mm i tjocklek och lägga den under den tunna brickan som ska förhindra att fjädern äter sej ned i topplocket ? Min tanke är att med en bricka så ökar man fjädertrycket lite grann och ventilerna hänger med lite bättre. Eller tänker jag helt fel ? :?:
köp nya istället för att mecka...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
R12-Kent

Post by R12-Kent »

De enda fjädrarna som jag har hittat är till R5 GTT och de kostar i mellan 600-750:- för åtta stycken. För de pengarna kan jag svarva många brickor.
Eller vet du nån som har nya fjädrar liggande till min 12a ?
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

tyckte jag va billig för att slippa slabba med brickor,600kr tjänar man in på den tiden det tar att hålla på med att göra brickor,fjädrarna blir inte nya för att du chimsar dom,dom blir bara mer belastade..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply