Ventilfjädrar.
Moderator: Forumpolisen
Ventilfjädrar.
Jag har en liten fundering angåeende mina ventilfjädrar. De har passerat 30år och de bör ha tappat lite av sin spänst. Nu undrar jag om man kan svarva en bricka på ca 1-2mm i tjocklek och lägga den under den tunna brickan som ska förhindra att fjädern äter sej ned i topplocket ? Min tanke är att med en bricka så ökar man fjädertrycket lite grann och ventilerna hänger med lite bättre. Eller tänker jag helt fel ?
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Re: Ventilfjädrar.
köp nya istället för att mecka...R12-Kent wrote:Jag har en liten fundering angåeende mina ventilfjädrar. De har passerat 30år och de bör ha tappat lite av sin spänst. Nu undrar jag om man kan svarva en bricka på ca 1-2mm i tjocklek och lägga den under den tunna brickan som ska förhindra att fjädern äter sej ned i topplocket ? Min tanke är att med en bricka så ökar man fjädertrycket lite grann och ventilerna hänger med lite bättre. Eller tänker jag helt fel ?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
tyckte jag va billig för att slippa slabba med brickor,600kr tjänar man in på den tiden det tar att hålla på med att göra brickor,fjädrarna blir inte nya för att du chimsar dom,dom blir bara mer belastade..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st