Info om Reanult Laguna II
Moderator: Forumpolisen
Info om Reanult Laguna II
Hej Alla!
Det är väl på gränsen att starta en ny tråd om detta, men det kan också vara ett sätt att presentera mig på.
I helgen som gick provkörde jag en Laguna II 1,8, 2002. För första gången i mitt liv körde jag Renault. Jag tror aldrig jag har blivit så positivt överraskad någon gång. Bra komfort, säker i styrning och bra bromsar. EN rolig bil helt enkelt och snygg! Tyvärr eller bra för mig med ett litet dåligt andrahandsvärde då jag helst inte vill lägga ut mer än 80.000-90.000 på en kombi (då det första barnet är på väg). Nu blev det dock inget köp den här gången för bilen var i trist skick. Handlaren verkade mycket insatt i Lagunans olika beteckningar. Trots idoga sökningar har jag inte hittat så mycket info. Finns någon som heter Euroline väl?
Så vad är vi ute efter?
ACC, gärna antispinn/antisladd(finns förstås inte på de äldre modellerna) inte mer tror jag, för det andra finns väl som standard redan?? Eller ??
Ni som äger en Laguna mellan 01-03. Hur upplever ni den? Fördelar? Nackdelar?
Bensinförbrukning på 1,8-2,0 på kombi var ligger den?
Är dieseln något att satsa på? Bullrig, som vissa dieslar?
På Ko.se ser man att det är lite dåliga resultat. Styrleder, spindelleder och strålkastare nämns. Stora kostnader att åtgärda?
Bakåtvänd barnstol fram - Är det möjligt?
Till slut - vilka modeller finns och vilka rekomenderar ni? Slutnotan helst inte över 80.000 - 90.000. Gärna mindre
Någon vits att köpa i Tyskland?
Hoppas på svar!
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=6101
dieseln är inte alls bullrig,men skatten är hög så du får åka långt om det skall löna sig....5770kr
finns isofix fästen i baksätet , nästan alla "nya" bilar har problem med glapp i framvagn..
dieseln är inte alls bullrig,men skatten är hög så du får åka långt om det skall löna sig....5770kr
finns isofix fästen i baksätet , nästan alla "nya" bilar har problem med glapp i framvagn..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tack för ditt svar!Tony wrote:http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=6101
Kollade på tråden du skickade och kom fram till att Euroline var mest för pengarna, vad det gällde de årsmodellerna jag var intresserad av dvs 01-03.
När du skriver att det finns isofix i baksätet, menar du då att det inte funkar med barnstol, bakåtvänd i framsätet??
Min Laguna har avstängning av airbag. Är producerad i juli 2002. Stängs av vid öppen passagerardörr på sidan av instrumentpanelen. När jag hade den inne på Volvoverkstaden stod den visserligen som en 2003 på räkningen, men det är väl det år den produceras som ger årsmodellen?
/Per
/Per
Per T, Uppsala
2002 Laguna kombi 1,9 dCi Euroline
Tack för era svar!pert wrote:Min Laguna har avstängning av airbag. Är producerad i juli 2002. Stängs av vid öppen passagerardörr på sidan av instrumentpanelen. När jag hade den inne på Volvoverkstaden stod den visserligen som en 2003 på räkningen, men det är väl det år den produceras som ger årsmodellen?
/Per
När du köpte den såldes den som årsmodell 02 eller 03??
Annars hur trivs du med bilen? Hur bedömer du komfort och drifsäkerhet?
Vilken diesel är motsvarande till Euroline modellen? Hittar ingen euroline diesel.
1,9 och 2,2. jag har 1,9 Euroline går att köra ganska snålt med,har testat lite snålkörning i dagarna. Nollade datorn hemma körde ca 4,5mil på 70,90,110väg åkte in i Oskarshamn och hämtade 3pers på 3olika ställen ut på E22 på 110 och 90 väg, alla hastigheter hölls lr överskreds (ej på 110)museo12 wrote:Tack för era svar!pert wrote:Min Laguna har avstängning av airbag. Är producerad i juli 2002. Stängs av vid öppen passagerardörr på sidan av instrumentpanelen. När jag hade den inne på Volvoverkstaden stod den visserligen som en 2003 på räkningen, men det är väl det år den produceras som ger årsmodellen?
/Per
När du köpte den såldes den som årsmodell 02 eller 03??
Annars hur trivs du med bilen? Hur bedömer du komfort och drifsäkerhet?
Vilken diesel är motsvarande till Euroline modellen? Hittar ingen euroline diesel.
körde ca 2,5 mil till ,hade då förbrännt 3,4liter .0,49 på datorn....åkte hem igen lämnade alla och hade 0,5 i förbrukning hemma... kollade en annan gång på 120mil körning var snittet 0,59 då var det tung gasfot och ingen tanke på att spara soppa..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Bilen såldes som en 02'a. jag köpte den inte hos Volvo/Renaulthandlare utan de gick efter tillverkningsår (som jag trodde var EU-regel nuförtiden). Jag har 1,9 liters dieseln som har fungerat jättebra. Stark och trevlig motor som går snålt.
Jag har haft en hel del fel på bilen, men jag hade inte så höga förväntningar så jag är nöjd. Framförallt tycker jag komforten och en "ombonad känlsa" är det bästa med bilen. Den lagar sig själv ibland också.... igår hade vi -19 på morgonen och då började min elbakruta fungera igen samt hands free för låsningen . Fransmän....
/Per
Jag har haft en hel del fel på bilen, men jag hade inte så höga förväntningar så jag är nöjd. Framförallt tycker jag komforten och en "ombonad känlsa" är det bästa med bilen. Den lagar sig själv ibland också.... igår hade vi -19 på morgonen och då började min elbakruta fungera igen samt hands free för låsningen . Fransmän....
/Per
Per T, Uppsala