Clio Sport -2001-rscliosport

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Clio Sport -2001-rscliosport

Post by rscliosport »

nu är garaget rensat å bilen får äntligen plats så nu kan jag börja.
köpte min andra clio sport för ett tag sedan den första satte jag i ett flaggbås på gelleråsen (smärta i kropp men mest i själen). men har en ny röd å fin 01 i garaget nu. (bilder kommer)
har lite roliga delar som ska monteras under vintern och andra som måste införhandlas

ska monteras
lamell diffad låda(underbar uppfinning)
grupp N fyrpucks kopplingslamell med tillhörande tyckplatta
grupp N avgassystem (låter mycket vackert)
slitzade broms skivor fram och bak
ställa in hjulvinklarna ca -2.50 -2.70 camber fram toe in på ca 0.20 totall fram,(har tillgång till en 4hjulsmaskin) bak går ju tyvar inte att göra något åt men jag har en ide. på gammla clio 16v när dom körde rally och sånt så fräste eller svarvade man 2st ovala bitar med ovala skruvhål som man satte mellan spindel och bakvagnen har en tanke på att göra sådana själv (sk*t sportigt).

ska införhandlas
stolar har prov suttit många men har fastnat i en av dom biligaste som säljs i par för typ 2500 alla andra stolar var lite små över höfterna(eller så e jag stor över höfterna)dom skönaste var dom biligaste.
coilover kit måste ha, har pratat med falk om det hela och har kollat runt mycket själv det är en jävla djungel det där. men jag tror att jag kommer handla av falks polare, GAZ coilover rätt i pris ser bra ut vet tyvär ingen som åker med det så man får väll vara test kanin.
oljekyllare ett måste har tittat runt mycket på det åxå kom fram till att min morbror är sponsrad av NBM hydrolik så får nog rycka lite i byxbenet på han och åka handla lite stålomspunnen slang, kylare och enadapterplatta bromsslangar måste man ha i stål åxå, blir en jävla skilnad på pedalen mycket hård och fin.

på motor sidan får den nog vara enbart chip,filter och avgas den kommande sommaren. men om bilen överlever blir det kanske lite motor godis nästa vinter om plånbocket godkänner.
har ganska stora planer, inividuella spjäll istälett för insug med ett spjäll har man 4 ger en mjuckare tomgång mer exakt flöde till alla cylindrar somt man kan ha elakare kamaxlar, högkomps kolvar smidda H stakar allt ska balanseras och vägas in. elaka kamaxlar dr schrink blir det nog. toppen ska jag porta eller jämna till själv,(morbror får övervaka)men men drömma får man alltid göra en så länge lotto är en bra uppfinning åxå.
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Re: clio sport 01

Post by Falk »

Hallå, så du har hittat hit nu oxå... 8)
rscliosport wrote:...bak går ju tyvar inte att göra något...
Det går väl att shimsa axeltappens vinklar... Eller?
ClioRS'en har ju "mer negativ" camber bak än den vanliga Clion. Har fått för mig att det ligger kilformiga shims mellan spindeln och "örat" på bakaxeln för att få till det.

Vad gäller GAZ-kiten så håller vi på att kika på läget. Jag hör av mig så snart vi får info...
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

hjulvinklar bak

Post by rscliosport »

det är olika bakaxlar på vanliga clio och rs inga chims eller nått sånt men jag funderar på att fräsa iordning 2 ovala halvor som man kan flytta på genom att slätta på dom 4 skruvar som håller spindlen bak..
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Re: hjulvinklar bak

Post by Falk »

rscliosport wrote:det är olika bakaxlar på vanliga clio och rs inga chims eller nått sånt ...
OK, det hade jag inte koll på... :?
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Emil, kan du kolla vad detta är för prylar?

7711 129 369 (10' vinkel)
7711 129 370 (20' vinkel)
7711 129 377 (30' vinkel)
7711 129 371 (1° vinkel)

Fick för mig att de var till för att shimsa vinklarna till bakaxeln. Är de i så fall till Clion?

:?:
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

halloj och välkommen hit. ändrade lite i din rubrik så att det blev enligt reglerna. var det du som hade den silverfärgade 01´an med diffad låda förut? Isf så har jag koll på vem du är :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

ja visst det e jag.
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

lådbyte

Post by rscliosport »

nu har det hänt lite grejor låg under bilen hela dagen igår och stoppade i den diffade lådan ett helvete bara det tog ca 12 timmar på garage golvet(mycket skruvar). orkade inte provköra igår så gjorde det idag gick så där kan man säga ett nållager på den vänstra drivaxeln hade havererat vid krachen med den föra bilen som inte jag har sett för dum nog som man är så stoppar man dit skiten å kör istället för att kolla lite extra på allt.
gick fint att växla å allt sånt men ringde ludde som har bygt lådan och han sa att det bara är att riva isär skiten å kolla allt och försöka att hitta alla nållar och hållaren. bara att hoppas att diffen inte har en eller flera nålar i sig :cry: :cry: :cry: . så nu e det bara att börja om
tack för mig
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

tråkigt sånt hatar man, att man jobbat i onödan hoppas det inte är mer än nållager då,en diff är inte gratis..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Clio Sport -2001-rscliosport

Post by Tony »

rscliosport wrote:
stolar har prov suttit många men har fastnat i en av dom biligaste
hoppas du kommit loss :D 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Usch vad tråkigt. :cry:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

äkta grupp N tryckplatta och 4 pucks lamell
Image
Last edited by rscliosport on 08 Jan 2007, 20:23, edited 1 time in total.
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

nu e jag glad

Post by rscliosport »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: lyckades fiska ur den stora nållager hållaren och typ alla nålar några hade blivit pullver efter provkörningen och en ny drivaxel är på plats tyvär glömde jag oljan på jobbet måste vara special olja när det e diffat åxå mycket att tänka på :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

vilken flax då slipper du riva alltihop.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply