Clio Sport -2001-rscliosport
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
Clio Sport -2001-rscliosport
nu är garaget rensat å bilen får äntligen plats så nu kan jag börja.
köpte min andra clio sport för ett tag sedan den första satte jag i ett flaggbås på gelleråsen (smärta i kropp men mest i själen). men har en ny röd å fin 01 i garaget nu. (bilder kommer)
har lite roliga delar som ska monteras under vintern och andra som måste införhandlas
ska monteras
lamell diffad låda(underbar uppfinning)
grupp N fyrpucks kopplingslamell med tillhörande tyckplatta
grupp N avgassystem (låter mycket vackert)
slitzade broms skivor fram och bak
ställa in hjulvinklarna ca -2.50 -2.70 camber fram toe in på ca 0.20 totall fram,(har tillgång till en 4hjulsmaskin) bak går ju tyvar inte att göra något åt men jag har en ide. på gammla clio 16v när dom körde rally och sånt så fräste eller svarvade man 2st ovala bitar med ovala skruvhål som man satte mellan spindel och bakvagnen har en tanke på att göra sådana själv (sk*t sportigt).
ska införhandlas
stolar har prov suttit många men har fastnat i en av dom biligaste som säljs i par för typ 2500 alla andra stolar var lite små över höfterna(eller så e jag stor över höfterna)dom skönaste var dom biligaste.
coilover kit måste ha, har pratat med falk om det hela och har kollat runt mycket själv det är en jävla djungel det där. men jag tror att jag kommer handla av falks polare, GAZ coilover rätt i pris ser bra ut vet tyvär ingen som åker med det så man får väll vara test kanin.
oljekyllare ett måste har tittat runt mycket på det åxå kom fram till att min morbror är sponsrad av NBM hydrolik så får nog rycka lite i byxbenet på han och åka handla lite stålomspunnen slang, kylare och enadapterplatta bromsslangar måste man ha i stål åxå, blir en jävla skilnad på pedalen mycket hård och fin.
på motor sidan får den nog vara enbart chip,filter och avgas den kommande sommaren. men om bilen överlever blir det kanske lite motor godis nästa vinter om plånbocket godkänner.
har ganska stora planer, inividuella spjäll istälett för insug med ett spjäll har man 4 ger en mjuckare tomgång mer exakt flöde till alla cylindrar somt man kan ha elakare kamaxlar, högkomps kolvar smidda H stakar allt ska balanseras och vägas in. elaka kamaxlar dr schrink blir det nog. toppen ska jag porta eller jämna till själv,(morbror får övervaka)men men drömma får man alltid göra en så länge lotto är en bra uppfinning åxå.
köpte min andra clio sport för ett tag sedan den första satte jag i ett flaggbås på gelleråsen (smärta i kropp men mest i själen). men har en ny röd å fin 01 i garaget nu. (bilder kommer)
har lite roliga delar som ska monteras under vintern och andra som måste införhandlas
ska monteras
lamell diffad låda(underbar uppfinning)
grupp N fyrpucks kopplingslamell med tillhörande tyckplatta
grupp N avgassystem (låter mycket vackert)
slitzade broms skivor fram och bak
ställa in hjulvinklarna ca -2.50 -2.70 camber fram toe in på ca 0.20 totall fram,(har tillgång till en 4hjulsmaskin) bak går ju tyvar inte att göra något åt men jag har en ide. på gammla clio 16v när dom körde rally och sånt så fräste eller svarvade man 2st ovala bitar med ovala skruvhål som man satte mellan spindel och bakvagnen har en tanke på att göra sådana själv (sk*t sportigt).
ska införhandlas
stolar har prov suttit många men har fastnat i en av dom biligaste som säljs i par för typ 2500 alla andra stolar var lite små över höfterna(eller så e jag stor över höfterna)dom skönaste var dom biligaste.
coilover kit måste ha, har pratat med falk om det hela och har kollat runt mycket själv det är en jävla djungel det där. men jag tror att jag kommer handla av falks polare, GAZ coilover rätt i pris ser bra ut vet tyvär ingen som åker med det så man får väll vara test kanin.
oljekyllare ett måste har tittat runt mycket på det åxå kom fram till att min morbror är sponsrad av NBM hydrolik så får nog rycka lite i byxbenet på han och åka handla lite stålomspunnen slang, kylare och enadapterplatta bromsslangar måste man ha i stål åxå, blir en jävla skilnad på pedalen mycket hård och fin.
på motor sidan får den nog vara enbart chip,filter och avgas den kommande sommaren. men om bilen överlever blir det kanske lite motor godis nästa vinter om plånbocket godkänner.
har ganska stora planer, inividuella spjäll istälett för insug med ett spjäll har man 4 ger en mjuckare tomgång mer exakt flöde till alla cylindrar somt man kan ha elakare kamaxlar, högkomps kolvar smidda H stakar allt ska balanseras och vägas in. elaka kamaxlar dr schrink blir det nog. toppen ska jag porta eller jämna till själv,(morbror får övervaka)men men drömma får man alltid göra en så länge lotto är en bra uppfinning åxå.
Re: clio sport 01
Hallå, så du har hittat hit nu oxå...
ClioRS'en har ju "mer negativ" camber bak än den vanliga Clion. Har fått för mig att det ligger kilformiga shims mellan spindeln och "örat" på bakaxeln för att få till det.
Vad gäller GAZ-kiten så håller vi på att kika på läget. Jag hör av mig så snart vi får info...
Det går väl att shimsa axeltappens vinklar... Eller?rscliosport wrote:...bak går ju tyvar inte att göra något...
ClioRS'en har ju "mer negativ" camber bak än den vanliga Clion. Har fått för mig att det ligger kilformiga shims mellan spindeln och "örat" på bakaxeln för att få till det.
Vad gäller GAZ-kiten så håller vi på att kika på läget. Jag hör av mig så snart vi får info...
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
hjulvinklar bak
det är olika bakaxlar på vanliga clio och rs inga chims eller nått sånt men jag funderar på att fräsa iordning 2 ovala halvor som man kan flytta på genom att slätta på dom 4 skruvar som håller spindlen bak..
Re: hjulvinklar bak
OK, det hade jag inte koll på...rscliosport wrote:det är olika bakaxlar på vanliga clio och rs inga chims eller nått sånt ...
halloj och välkommen hit. ändrade lite i din rubrik så att det blev enligt reglerna. var det du som hade den silverfärgade 01´an med diffad låda förut? Isf så har jag koll på vem du är
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
lådbyte
nu har det hänt lite grejor låg under bilen hela dagen igår och stoppade i den diffade lådan ett helvete bara det tog ca 12 timmar på garage golvet(mycket skruvar). orkade inte provköra igår så gjorde det idag gick så där kan man säga ett nållager på den vänstra drivaxeln hade havererat vid krachen med den föra bilen som inte jag har sett för dum nog som man är så stoppar man dit skiten å kör istället för att kolla lite extra på allt.
gick fint att växla å allt sånt men ringde ludde som har bygt lådan och han sa att det bara är att riva isär skiten å kolla allt och försöka att hitta alla nållar och hållaren. bara att hoppas att diffen inte har en eller flera nålar i sig . så nu e det bara att börja om
tack för mig
gick fint att växla å allt sånt men ringde ludde som har bygt lådan och han sa att det bara är att riva isär skiten å kolla allt och försöka att hitta alla nållar och hållaren. bara att hoppas att diffen inte har en eller flera nålar i sig . så nu e det bara att börja om
tack för mig
Re: Clio Sport -2001-rscliosport
hoppas du kommit lossrscliosport wrote:
stolar har prov suttit många men har fastnat i en av dom biligaste
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
äkta grupp N tryckplatta och 4 pucks lamell
Last edited by rscliosport on 08 Jan 2007, 20:23, edited 1 time in total.
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
nu e jag glad
lyckades fiska ur den stora nållager hållaren och typ alla nålar några hade blivit pullver efter provkörningen och en ny drivaxel är på plats tyvär glömde jag oljan på jobbet måste vara special olja när det e diffat åxå mycket att tänka på