Mellanläggsbricka diffhjul/drivaxel Laguna -95 vxllåda JC5

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Peter M
Posts: 9
Joined: 25 Oct 2006, 17:59

Mellanläggsbricka diffhjul/drivaxel Laguna -95 vxllåda JC5

Post by Peter M »

Mellanläggsbrickan (tror jag den heter) hängde runt drivaxeln (inne i damasken) vid demontering av drivaxeln på vänster sida. Det gör att diffhjulet kan röra sig fritt utåt och därmed tappa kuggningen.

Image

Men jag vet inte hur brickan ska vara monterad. Det sitter en "fläns" på brickan som passar i öppningen men brickan ligger trots det löst och det är inget från drivaxeln som kommer att pressa den på plats när jag monterar drivaxeln. Det är ett spår utfräst för brickan (i kronhjulet?) men det räcker inte för att hålla pryttlarna på plats. Kommer garanterat att lossna igen, så frågan är vad nästa steg i monteringen är efter detta:

Image
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Jag sätter en spänn på att du saknar en låsring, en sån som ser ut ungefär som en hästsko med hål längst ute i ändarna för att kunna öppnas med en låsringstång. Ska sitta i spåret för att hålla kvar brickan med tappen.
Kolla om inte resterna av låsringen ligger inne i vecken i damasken...
Peter M
Posts: 9
Joined: 25 Oct 2006, 17:59

Post by Peter M »

Finns ingen låsring med på sprängskisserna man kan få titta på hos Bilia.

Funderar dock på om man ska vrida ringen ett halvt varv. Men det ser inte bra ut.

Kanske hade funkat om det funnit en fördjupning för "flänsen" men det finns ingen sådan.

Dennis: Har du en kommentar?
Last edited by Peter M on 01 Dec 2006, 16:31, edited 1 time in total.
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

tjatpellen Erik ger sig inte :P Det ser ut exakt som på min JB5, tappen på mellanbrickan är till för att den inte ska rotera och nöta mot låsringen (tappen ska låsa i urtaget). Så jag tror iallafall att du har en avbruten eller söndertuggad låsring gömd nånstans. Dennis hallå var är du? :D
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Kika här:
http://www.kmarty.bluetone.cz/docs/MRBVJBJC.pdf
Finns lite bilder att spana på...

Verkar var ett "clip" utanför brickan med tappen
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Peter M
Posts: 9
Joined: 25 Oct 2006, 17:59

Post by Peter M »

Falk: Bästa inlägget alla tiders. Erik R19X har givetvis helt rätt. Tillbaka till Bilia då alltså.

Frågan är vart clipet tagit vägen. Ligger inte i damasken. Förmodligen trillat ner mellan växellådshuset och "differential housing". Inte bra.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Måset sitta en låsring ser ju precis lika dant ut som på en JB3 låda och sånn alåsringar och mellan lägg har jag bytt massor..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Post Reply