Behövs blyersättningsmedel?

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
carl-vb
Posts: 8
Joined: 01 Nov 2006, 02:29

Behövs blyersättningsmedel?

Post by carl-vb »

Hur nödvändigt är det egentligen med blyersättning i äldre Renaulter? Vad jag kan förstå behövdes blyet i bensinen för att skydda ventilsätena i motorer med topplock av gjutjärn. När man införde blyfri bensin fick man förse motorerna med ventilsäten av härdat stål. Men Renault har väl nästan enbart haft aluminiummotorer sen typ nån gång på 60-talet, och aluminium-toppar har väl hur som helst alltid haft ventilsäten av stål, eftersom aluminium är ett så mjukt material? Nån som vet hur det egentligen ligger till?
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Renault har iaf haft aluminium i toppen sedan 1948 när Cv´n kom (förkrigarna har jag dålig koll på men kan hända att även de hade alu topp) och då fanns det inget bly i bensinen. Så rent logiskt så borde det gå att köra utan ersättning men jag är en fegis så jag hinkar i ersättning i mina bilar. 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Blyersättning är nödvändig i gamla bilar!
Det har funnits bly i bensinen sedan hedenhös! Det sitter visserligen inkrympta ventilsäten av stål i topplocken av aluminium men de klarar sig inte utan "smörjmedel".
Håkan Kjellin, Storå
carl-vb
Posts: 8
Joined: 01 Nov 2006, 02:29

Post by carl-vb »

h.kjellin wrote:Blyersättning är nödvändig i gamla bilar!
Det har funnits bly i bensinen sedan hedenhös! Det sitter visserligen inkrympta ventilsäten av stål i topplocken av aluminium men de klarar sig inte utan "smörjmedel".
Okej, tack för svaret. Då ska jag fortsätta med blyersättningen...
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Kör också alltid med blyersättning i mina gamla Renaulter. Bättre att vara på den säkra sidan och undvika motorskador...
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Post Reply