Behövs blyersättningsmedel?
Moderator: Forumpolisen
Behövs blyersättningsmedel?
Hur nödvändigt är det egentligen med blyersättning i äldre Renaulter? Vad jag kan förstå behövdes blyet i bensinen för att skydda ventilsätena i motorer med topplock av gjutjärn. När man införde blyfri bensin fick man förse motorerna med ventilsäten av härdat stål. Men Renault har väl nästan enbart haft aluminiummotorer sen typ nån gång på 60-talet, och aluminium-toppar har väl hur som helst alltid haft ventilsäten av stål, eftersom aluminium är ett så mjukt material? Nån som vet hur det egentligen ligger till?
Renault har iaf haft aluminium i toppen sedan 1948 när Cv´n kom (förkrigarna har jag dålig koll på men kan hända att även de hade alu topp) och då fanns det inget bly i bensinen. Så rent logiskt så borde det gå att köra utan ersättning men jag är en fegis så jag hinkar i ersättning i mina bilar.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Kör också alltid med blyersättning i mina gamla Renaulter. Bättre att vara på den säkra sidan och undvika motorskador...
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |