Laguna-95, ingen drivning
Moderator: Forumpolisen
Laguna-95, ingen drivning
Hej.
Min bil (Laguna -95) har följande problem. Ingen drivning. Det går att lägga i en växel utan att trampa ner kopplingen när motorn är igång. Det låter inget speciellt annorlunda förutom ett svagare vinnande när man lägger i högre växel. Det är oklart om kopplingen känns annorlunda nu än mot innan.
Någon som vet vad som kan vara fel. Finns det "hemliga" kopplingfel som gör att kopplingen inte går i? De brukar väl vara tvärtom, att det inte går att koppla ur. Kan det vara något intern växellådefel?
Min bil (Laguna -95) har följande problem. Ingen drivning. Det går att lägga i en växel utan att trampa ner kopplingen när motorn är igång. Det låter inget speciellt annorlunda förutom ett svagare vinnande när man lägger i högre växel. Det är oklart om kopplingen känns annorlunda nu än mot innan.
Någon som vet vad som kan vara fel. Finns det "hemliga" kopplingfel som gör att kopplingen inte går i? De brukar väl vara tvärtom, att det inte går att koppla ur. Kan det vara något intern växellådefel?
Det måste vara problem med växellådan! Har aldrig hört talas om en koppling som fastnat i öppet läge då borde pedalen vara sladdrig och bilen gå att rulla utan "motorbroms".
Kolla överföringen mellan spak och låda och motorfästena. Dåliga motorfästen brukar oftast ge problem med att få i en viss växel eftersom drivlinan "hänger" på länkaget från spaken. Om det är ett fel i växellådan kan det ev. skiftgafflarna hamnat i ett tokigt läge och då går antingen ingen eller två växlar i samtidigt
Kolla överföringen mellan spak och låda och motorfästena. Dåliga motorfästen brukar oftast ge problem med att få i en viss växel eftersom drivlinan "hänger" på länkaget från spaken. Om det är ett fel i växellådan kan det ev. skiftgafflarna hamnat i ett tokigt läge och då går antingen ingen eller två växlar i samtidigt
Håkan Kjellin, Storå
Om kopplingslamellen har rämnat så att belaget har ramlat av den eller navet lossnat får du ingen drivning. Hur vanligt det är kan jag inte svara på, men det förekommer.
Om det låter olika beroende på vilken växel som ligger i verkar det det som att växellådan snurrar med, och då ligger nog felet senare än kopplingen.
Var det någon speciell händelse som föregick problemet? En växellåda borde inte dö utan orsak.
Ger hastighetsmätaren utslag? Det kan möjligen skvallra om var felet sitter.
Om det låter olika beroende på vilken växel som ligger i verkar det det som att växellådan snurrar med, och då ligger nog felet senare än kopplingen.
Var det någon speciell händelse som föregick problemet? En växellåda borde inte dö utan orsak.
Ger hastighetsmätaren utslag? Det kan möjligen skvallra om var felet sitter.
Erik Avemo, Södertälje
Håller på att plocka ner växellåda/koppling för att kika lite. Hittade just ditt förslag på problem i ett annat inlägg, http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... ght=#17628. Så det är nog som du själv påpekar inte helt unikt.Om kopplingslamellen har rämnat så att belaget har ramlat av den eller navet lossnat får du ingen drivning. Hur vanligt det är kan jag inte svara på, men det förekommer.
Det där med ljudskillnaden vid olika växlar är ju ett gissel, men det är ett väldigt svagt ljud som enbart hörs om man lyssnar riktigt noga.Om det låter olika beroende på vilken växel som ligger i verkar det det som att växellådan snurrar med, och då ligger nog felet senare än kopplingen.
Nej, inte egentligen. Skulle köra ur garaget. Körde fram till nyckelbrytaren och när jag skulle köra därifrån gick det bra på ettan men när jag växlade till tvåan gick den inte i och inte heller någon annan växel. Kanske lät det ett litet "klonk" precis i övergången mellan acceleration och urkoppling.Var det någon speciell händelse som föregick problemet? En växellåda borde inte dö utan orsak.
Inget utslag på hastighetsmätaren.Ger hastighetsmätaren utslag? Det kan möjligen skvallra om var felet sitter.
Så nu hoppas jag på att det är kopplingen men det visar sig när jag fått ned den. Idag om jag orkar eller på söndag.
Jag har nu plockat ner växellåda och koppling.
Även om jag passar på att byta till ny koppling kan jag inte se att något skulle vara fel på den gamla.
Hur testar jag växellådan? Räcker det om jag t.ex. lägger i växlarna en och en och vrider på ingående axel för att se om utgående axlar vrider sig? Det gör de nämligen.
Någon som andra förslag på felsökningstips? Allt är fortfarande demonterat.
Även om jag passar på att byta till ny koppling kan jag inte se att något skulle vara fel på den gamla.
Hur testar jag växellådan? Räcker det om jag t.ex. lägger i växlarna en och en och vrider på ingående axel för att se om utgående axlar vrider sig? Det gör de nämligen.
Någon som andra förslag på felsökningstips? Allt är fortfarande demonterat.
Har du försökt hålla i utgående axlar och vrida på ingående? Det kan vara så att utgående axlar snurrar när man vrider ingående även om ingen växel ligger i, men det går att hålla dem still. Prova några varv. Om det saknas någon kugg på kronhjulet kan det finnas en död punkt i lådan. Vrid alltså så att utgående axel snurrar flera varv, och håll emot hela tiden.
Erik Avemo, Södertälje
Sådär... orkade till slut ta tag i åbäket. Nu rullar den som den ska igen. För er som undrar vad som var fel kan kika här: http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=5850