Laguna-95, ingen drivning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Peter M
Posts: 9
Joined: 25 Oct 2006, 17:59

Laguna-95, ingen drivning

Post by Peter M »

Hej.

Min bil (Laguna -95) har följande problem. Ingen drivning. Det går att lägga i en växel utan att trampa ner kopplingen när motorn är igång. Det låter inget speciellt annorlunda förutom ett svagare vinnande när man lägger i högre växel. Det är oklart om kopplingen känns annorlunda nu än mot innan.

Någon som vet vad som kan vara fel. Finns det "hemliga" kopplingfel som gör att kopplingen inte går i? De brukar väl vara tvärtom, att det inte går att koppla ur. Kan det vara något intern växellådefel?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det måste vara problem med växellådan! Har aldrig hört talas om en koppling som fastnat i öppet läge då borde pedalen vara sladdrig och bilen gå att rulla utan "motorbroms".
Kolla överföringen mellan spak och låda och motorfästena. Dåliga motorfästen brukar oftast ge problem med att få i en viss växel eftersom drivlinan "hänger" på länkaget från spaken. Om det är ett fel i växellådan kan det ev. skiftgafflarna hamnat i ett tokigt läge och då går antingen ingen eller två växlar i samtidigt
Håkan Kjellin, Storå
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Om kopplingslamellen har rämnat så att belaget har ramlat av den eller navet lossnat får du ingen drivning. Hur vanligt det är kan jag inte svara på, men det förekommer.

Om det låter olika beroende på vilken växel som ligger i verkar det det som att växellådan snurrar med, och då ligger nog felet senare än kopplingen.

Var det någon speciell händelse som föregick problemet? En växellåda borde inte dö utan orsak.

Ger hastighetsmätaren utslag? Det kan möjligen skvallra om var felet sitter.
Erik Avemo, Södertälje
Peter M
Posts: 9
Joined: 25 Oct 2006, 17:59

Post by Peter M »

Om kopplingslamellen har rämnat så att belaget har ramlat av den eller navet lossnat får du ingen drivning. Hur vanligt det är kan jag inte svara på, men det förekommer.
Håller på att plocka ner växellåda/koppling för att kika lite. Hittade just ditt förslag på problem i ett annat inlägg, http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... ght=#17628. Så det är nog som du själv påpekar inte helt unikt.
Om det låter olika beroende på vilken växel som ligger i verkar det det som att växellådan snurrar med, och då ligger nog felet senare än kopplingen.
Det där med ljudskillnaden vid olika växlar är ju ett gissel, men det är ett väldigt svagt ljud som enbart hörs om man lyssnar riktigt noga.
Var det någon speciell händelse som föregick problemet? En växellåda borde inte dö utan orsak.
Nej, inte egentligen. Skulle köra ur garaget. Körde fram till nyckelbrytaren och när jag skulle köra därifrån gick det bra på ettan men när jag växlade till tvåan gick den inte i och inte heller någon annan växel. Kanske lät det ett litet "klonk" precis i övergången mellan acceleration och urkoppling.
Ger hastighetsmätaren utslag? Det kan möjligen skvallra om var felet sitter.
Inget utslag på hastighetsmätaren.

Så nu hoppas jag på att det är kopplingen men det visar sig när jag fått ned den. Idag om jag orkar eller på söndag.
Peter M
Posts: 9
Joined: 25 Oct 2006, 17:59

Post by Peter M »

Jag har nu plockat ner växellåda och koppling.

Även om jag passar på att byta till ny koppling kan jag inte se att något skulle vara fel på den gamla.

Hur testar jag växellådan? Räcker det om jag t.ex. lägger i växlarna en och en och vrider på ingående axel för att se om utgående axlar vrider sig? Det gör de nämligen.

Någon som andra förslag på felsökningstips? Allt är fortfarande demonterat.
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Har du försökt hålla i utgående axlar och vrida på ingående? Det kan vara så att utgående axlar snurrar när man vrider ingående även om ingen växel ligger i, men det går att hålla dem still. Prova några varv. Om det saknas någon kugg på kronhjulet kan det finnas en död punkt i lådan. Vrid alltså så att utgående axel snurrar flera varv, och håll emot hela tiden.
Erik Avemo, Södertälje
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

om växellåda ändå är av, har du öppnat den och tittat i den?
Peter Nilsson
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
Peter M
Posts: 9
Joined: 25 Oct 2006, 17:59

Post by Peter M »

Sådär... orkade till slut ta tag i åbäket. Nu rullar den som den ska igen. För er som undrar vad som var fel kan kika här: http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=5850
Post Reply