Hjälp!!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zebran

Hjälp!!!

Post by zebran »

Skulle i förrgår måla mina broms trummor på min kära Clio.
När vi monterat av däcket upptäckte vi att trumman mer eller mindre satt FAST dvs inte gick att snurra.
visade sig att det var handbromsen som kärvade så däcket ständigt var Bromsat. INTE BRA.

Så bad en kompis fixa till detta då han lovade att han "gjort det så många gånger" och "Det var så lätt och går så fort"

Döm då av min förvåning när vi sedan ska montera ihop det och klant skallen dränkt allt i olja eller nått liknande. Probelmet med handbromsen var ju ifs fixat men kommer nu ist få byta bromsbackar och hjullager efter som dom pajjade när han skulle ta bort däcket.
Nu till problemet:
När vi testade att montera ihop det med dom trasiga hjullagrena i så visade det sig att trumman snurrade konstigt.
Dvs typ som om den var vind/sne

Finns det något sätt att åtgärda detta på utan att köpa ny trumma.
HAr kollat runt lite på internet och kostande för en ny trumma skulle bli typ 1500 och eftersomjag köpt nya backar och hjulager har jag i dags läget INTE råd att lägg 1500 kr till.

Tacksam för svar
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

det som kan hända när bromsbackarna kärvar är att bromsbanden lossnar och kilar sig fast. Har du riktigt otur så kan trumman bli oval.

Har kört med en oval trumma på min bil i 6månader nu.
Och nu i sommar så har vibrationerna nästan avtagit helt vid inbromsning.

Det finns även trummor på skroten.
Jag har ett par i reserv där hemma men vet inte om dem passar på clio?

/Fredrik
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
zebran

Post by zebran »

Okey,när vi prov monterade det och sen snurrade på trumman så kärvade den och det "gnisslade"
Kan det bero på att trumman är oval?

Vad är det som kan hända om jag kör med trummorna i det skicket? T.ex vid inbromsning m.m?
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
mange
Forumpolis

Post by mange »

Om den nu inte är rund längre så borde motståndet öka och minska när trumman snurrar och låta typ tjoff tjoff...vilken bra förklaring :roll: hoppas du förstår 8). trumman brukar oftast inte snurra helt obehindrat utan brukar ha ett litet motstånd.

Har du olja på backen så har du lite eller ingen bromsverkan på det hjulet och det är ju inte så bra.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
zebran

Post by zebran »

OKey,så i raktiken akn jag köra med en vind broms trumma tills jag har råd så länge jag byter mina bromsbackar? rätt?
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
Teemu

Post by Teemu »

har du haft olja på backarna så se till att själva trumman blir ordentligt ren ifrån oljan om du bara skall byta backarna.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
mange
Forumpolis

Post by mange »

Bromstumman kan du köra med vind men du kan få pulserande bromsar. kom ihåg att göra rent trumman från oljan. men kolla med skroten en beggad trumma kan inte vara så dyr.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
zebran

Post by zebran »

OKey,för i dagsläget när jag snurrar på den så går den runt men den kärvar lite och man ser på den att den är vind,men inte så jätte mycket.

Ska kolla emd skroten vad dom har så kan ju den bytas när pengar finns.
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Det finns ju sådana "sms" lån...då får du pengar på 15 min! Sen att det är 200% ränta eller är är en annan sak! :D :roll:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
zebran

Post by zebran »

Hár löst det ändå :)
Jobbigt bara att lagrena bak var pressade också .
Så ska åka och pressa ur dom idag så jag kan få gamla bettan på fötter igen :)
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
Post Reply