Hjälp!!!
Moderator: Forumpolisen
Hjälp!!!
Skulle i förrgår måla mina broms trummor på min kära Clio.
När vi monterat av däcket upptäckte vi att trumman mer eller mindre satt FAST dvs inte gick att snurra.
visade sig att det var handbromsen som kärvade så däcket ständigt var Bromsat. INTE BRA.
Så bad en kompis fixa till detta då han lovade att han "gjort det så många gånger" och "Det var så lätt och går så fort"
Döm då av min förvåning när vi sedan ska montera ihop det och klant skallen dränkt allt i olja eller nått liknande. Probelmet med handbromsen var ju ifs fixat men kommer nu ist få byta bromsbackar och hjullager efter som dom pajjade när han skulle ta bort däcket.
Nu till problemet:
När vi testade att montera ihop det med dom trasiga hjullagrena i så visade det sig att trumman snurrade konstigt.
Dvs typ som om den var vind/sne
Finns det något sätt att åtgärda detta på utan att köpa ny trumma.
HAr kollat runt lite på internet och kostande för en ny trumma skulle bli typ 1500 och eftersomjag köpt nya backar och hjulager har jag i dags läget INTE råd att lägg 1500 kr till.
Tacksam för svar
När vi monterat av däcket upptäckte vi att trumman mer eller mindre satt FAST dvs inte gick att snurra.
visade sig att det var handbromsen som kärvade så däcket ständigt var Bromsat. INTE BRA.
Så bad en kompis fixa till detta då han lovade att han "gjort det så många gånger" och "Det var så lätt och går så fort"
Döm då av min förvåning när vi sedan ska montera ihop det och klant skallen dränkt allt i olja eller nått liknande. Probelmet med handbromsen var ju ifs fixat men kommer nu ist få byta bromsbackar och hjullager efter som dom pajjade när han skulle ta bort däcket.
Nu till problemet:
När vi testade att montera ihop det med dom trasiga hjullagrena i så visade det sig att trumman snurrade konstigt.
Dvs typ som om den var vind/sne
Finns det något sätt att åtgärda detta på utan att köpa ny trumma.
HAr kollat runt lite på internet och kostande för en ny trumma skulle bli typ 1500 och eftersomjag köpt nya backar och hjulager har jag i dags läget INTE råd att lägg 1500 kr till.
Tacksam för svar
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
Sala
Clio B
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
det som kan hända när bromsbackarna kärvar är att bromsbanden lossnar och kilar sig fast. Har du riktigt otur så kan trumman bli oval.
Har kört med en oval trumma på min bil i 6månader nu.
Och nu i sommar så har vibrationerna nästan avtagit helt vid inbromsning.
Det finns även trummor på skroten.
Jag har ett par i reserv där hemma men vet inte om dem passar på clio?
/Fredrik
Har kört med en oval trumma på min bil i 6månader nu.
Och nu i sommar så har vibrationerna nästan avtagit helt vid inbromsning.
Det finns även trummor på skroten.
Jag har ett par i reserv där hemma men vet inte om dem passar på clio?
/Fredrik
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Om den nu inte är rund längre så borde motståndet öka och minska när trumman snurrar och låta typ tjoff tjoff...vilken bra förklaring hoppas du förstår . trumman brukar oftast inte snurra helt obehindrat utan brukar ha ett litet motstånd.
Har du olja på backen så har du lite eller ingen bromsverkan på det hjulet och det är ju inte så bra.
Har du olja på backen så har du lite eller ingen bromsverkan på det hjulet och det är ju inte så bra.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Bromstumman kan du köra med vind men du kan få pulserande bromsar. kom ihåg att göra rent trumman från oljan. men kolla med skroten en beggad trumma kan inte vara så dyr.
Magnus Janard - Segeltorp #561
- Jolle_Pborn