dieselpumpsproblem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

klacken
Posts: 41
Joined: 02 May 2006, 19:24
Location: finland

dieselpumpsproblem

Post by klacken »

har en laguna-98 2,2D som vägrar starta.kommer inget bränsle i spridarrören från dieselpumpen,det far bara ut i returen.Finns det någon elektronisk startspärr som kan vara på?Pumppen borde vara ok.
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

säkringar, reläer eller liknande. du kan testa att koppla spänningen direkt på pumpen för att höra om den snurrar.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:säkringar, reläer eller liknande. du kan testa att koppla spänningen direkt på pumpen för att höra om den snurrar.
pumpen är väl direktdriven av motorn på den???? iallafall den som sprutar in bränslet..??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
klacken
Posts: 41
Joined: 02 May 2006, 19:24
Location: finland

Post by klacken »

den är direktdriven av kammremmen.vi har bytt hela motorn efter kammremshaveri.Den vi satte dit var komplett och skall vara ok.Det kommer bränsle nu,troligen var det luft i pumppen men den startar ändå inte.Har kollat så det är ström i glödstiften.Vad göra :?:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

är du hundra på att du luftat ordentligt,kan ju inte vara så mycket fel på en diesel som inte är commonrail,skall ju starta om den får soppa,ja om det inte är något fel med avstängningsmekanismen..enda jag kan komma på..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

En gammal hederlig diesel skall ju i princip starta om den drar runt och får bränsle. Men det är ju ungefär lika lätt att kolla som att byta tändstift; Ta ur en spridare och kolla att den öppnar och sprutar!
För lågt spridartryck, skitiga filter, kärvande avstängning?
Håkan Kjellin, Storå
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

På en -98 även diesel finns ju också startspärrsystem. Kolla att du har rätt funktion på startspärrlampan!Om den börjar blinka ca:5sek efter att kontakt slutits med tändnind=startspärr aktiv.Avaktivera startspärren (röda dioden skall vara släckt då tändning är till)Försök igen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
klacken
Posts: 41
Joined: 02 May 2006, 19:24
Location: finland

Post by klacken »

det verkar som om det är problem med trycket.När jag lossar röret från spridaren fuktar det bara lite runt röret,borde det inte vara mera tryck på ?Filtret är nytt,startspärren ok.Hur funkar avstängningen,är ej säker på den.Har någon förslag på vad göra :?:
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Fungerar verkligen insprutningspumpen? Har varit med om at sådana pjäser kan skära! Har du inte möjlighet att testa med pumpen från din gamla motor?
Håkan Kjellin, Storå
klacken
Posts: 41
Joined: 02 May 2006, 19:24
Location: finland

Post by klacken »

möjlighet finns,men hur är det att få inställt om man byter?Har hört att det är svårt utan att plugga i datorn på märkesverkstad.Är det avstängningen som är under plattan på sidan av pumppen mot motorn :?: Någon slags kolv där.Tog motorn från Hårds bildemontering,är dom ok?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Avstängningen borde vara en solenoidventil längst bak på pumpen där bränslet kommer in (det går en elkabel till den). Du kan pröva att ta loss den (pass upp för att få in smuta kör runt ett par varv så att bränsle sköljer ut)
Det går att ta bort tryckstång/kula och fjäder sätta tillbaka ventilen och köra utan. Skulle motorn start får du kväva den genom att starta med handbromsen dragen!
Håkan Kjellin, Storå
klacken
Posts: 41
Joined: 02 May 2006, 19:24
Location: finland

Post by klacken »

har fört bilen till renault-service.felet är tydligen att pumpen är kodad ihop med bilen.bara att släpa hem den igen och byta pump så ska den starta.
klacken
Posts: 41
Joined: 02 May 2006, 19:24
Location: finland

Post by klacken »

:D nu är pumpen bytt å bilen startade genast.Om man byter pump så måste man sätta ny styrbox och kåda ihop den med pumpen.Det går bara att kåda en box en gång :shock:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

klacken wrote::D nu är pumpen bytt å bilen startade genast.Om man byter pump så måste man sätta ny styrbox och kåda ihop den med pumpen.Det går bara att kåda en box en gång :shock:


Ja men en seriös demonteringsfirma skall innan demontering, GIFTA UR , ställa pumpavstängningsventilen/insrutboxen i sevicemode, då går det att använda igen, men decoderbox är förbrukad vid en programering.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Dennis wrote:På en -98 även diesel finns ju också startspärrsystem. Kolla att du har rätt funktion på startspärrlampan!Om den börjar blinka ca:5sek efter att kontakt slutits med tändnind=startspärr aktiv.Avaktivera startspärren (röda dioden skall vara släckt då tändning är till)Försök igen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply