dieselpumpsproblem
Moderator: Forumpolisen
dieselpumpsproblem
har en laguna-98 2,2D som vägrar starta.kommer inget bränsle i spridarrören från dieselpumpen,det far bara ut i returen.Finns det någon elektronisk startspärr som kan vara på?Pumppen borde vara ok.
pumpen är väl direktdriven av motorn på den???? iallafall den som sprutar in bränslet..??figgesoft wrote:säkringar, reläer eller liknande. du kan testa att koppla spänningen direkt på pumpen för att höra om den snurrar.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
är du hundra på att du luftat ordentligt,kan ju inte vara så mycket fel på en diesel som inte är commonrail,skall ju starta om den får soppa,ja om det inte är något fel med avstängningsmekanismen..enda jag kan komma på..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
På en -98 även diesel finns ju också startspärrsystem. Kolla att du har rätt funktion på startspärrlampan!Om den börjar blinka ca:5sek efter att kontakt slutits med tändnind=startspärr aktiv.Avaktivera startspärren (röda dioden skall vara släckt då tändning är till)Försök igen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Avstängningen borde vara en solenoidventil längst bak på pumpen där bränslet kommer in (det går en elkabel till den). Du kan pröva att ta loss den (pass upp för att få in smuta kör runt ett par varv så att bränsle sköljer ut)
Det går att ta bort tryckstång/kula och fjäder sätta tillbaka ventilen och köra utan. Skulle motorn start får du kväva den genom att starta med handbromsen dragen!
Det går att ta bort tryckstång/kula och fjäder sätta tillbaka ventilen och köra utan. Skulle motorn start får du kväva den genom att starta med handbromsen dragen!
Håkan Kjellin, Storå
klacken wrote: nu är pumpen bytt å bilen startade genast.Om man byter pump så måste man sätta ny styrbox och kåda ihop den med pumpen.Det går bara att kåda en box en gång
Ja men en seriös demonteringsfirma skall innan demontering, GIFTA UR , ställa pumpavstängningsventilen/insrutboxen i sevicemode, då går det att använda igen, men decoderbox är förbrukad vid en programering.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis wrote:På en -98 även diesel finns ju också startspärrsystem. Kolla att du har rätt funktion på startspärrlampan!Om den börjar blinka ca:5sek efter att kontakt slutits med tändnind=startspärr aktiv.Avaktivera startspärren (röda dioden skall vara släckt då tändning är till)Försök igen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem