Bromsen sitter fast!!!!!!!!!!!!!!!!
Moderator: Forumpolisen
Bromsen sitter fast!!!!!!!!!!!!!!!!
Körde in bilen till besiktningen.Gubben hoppa in och skulle testat bromsarna.Fram var ok,när det kom till bak så hängde bak vänsterbroms upp sig.Däcken rulla på bromstestet men vänster bromsa emot hela tiden.Har hänt en gång innan när jag körde Malmö-löddeköpinge att vänster bakbroms hade satt sig.
Någon som har någon aning om det kan vara bromsbackarna elr hjulcylindern inne i trumman kanske????
gäller en R5 GTS 1990:a
Någon som har någon aning om det kan vara bromsbackarna elr hjulcylindern inne i trumman kanske????
gäller en R5 GTS 1990:a
Troligen bromsbanden som släppt i limmet,alt.parkeringsbromsvajern som hänger sig.
-Demontera trummorna och kolla!!
-Demontera trummorna och kolla!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 12
- Joined: 11 Jan 2006, 18:24
- Location: Malmö
Riv en sida i sänder så kan du jämföra med den sida du inte demonterat.
Rengör och sätt dig in i funktionen av självjusteringen.
Kolla att båda kolvarna rör sig i bromscylindern och inget läkage finns vid damaskerna.
Montera backarna och NY fjädersats.
Skrapa fila bort smuts/rostkanten i trummans ytterkant.
Justera manuelt rullen (Girling) eller kuggsegmentet (Bendix)till självjusteringen så att du precis får dit trumman.
Lufta bromscylindern.
funktionsprova bromsen några ggr både färdbroms o parkbroms,då slutjusteras ansättningen.OBS! vajerns justering skall normalt inte ändras om inte nån klåfingrig klåpare varit framme.
Rengör och sätt dig in i funktionen av självjusteringen.
Kolla att båda kolvarna rör sig i bromscylindern och inget läkage finns vid damaskerna.
Montera backarna och NY fjädersats.
Skrapa fila bort smuts/rostkanten i trummans ytterkant.
Justera manuelt rullen (Girling) eller kuggsegmentet (Bendix)till självjusteringen så att du precis får dit trumman.
Lufta bromscylindern.
funktionsprova bromsen några ggr både färdbroms o parkbroms,då slutjusteras ansättningen.OBS! vajerns justering skall normalt inte ändras om inte nån klåfingrig klåpare varit framme.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tackar för beskrivning och hjälp,Uppskattas!Dennis wrote:Riv en sida i sänder så kan du jämföra med den sida du inte demonterat.
Rengör och sätt dig in i funktionen av självjusteringen.
Kolla att båda kolvarna rör sig i bromscylindern och inget läkage finns vid damaskerna.
Montera backarna och NY fjädersats.
Skrapa fila bort smuts/rostkanten i trummans ytterkant.
Justera manuelt rullen (Girling) eller kuggsegmentet (Bendix)till självjusteringen så att du precis får dit trumman.
Lufta bromscylindern.
funktionsprova bromsen några ggr både färdbroms o parkbroms,då slutjusteras ansättningen.OBS! vajerns justering skall normalt inte ändras om inte nån klåfingrig klåpare varit framme.
En fråga,går det att reparera cylindern i trumman som på Oken fram.Typ byta gummi och smörja?Ifall nu det är den som kärvar
Nästan allt går att reparera,det är en fråga om arbets insats.Dessa delar är relativt billiga så någon rep. är inte kostnadseffektiv i detta fallet.
BYT!!!
BYT!!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Var nere i garaget idag och skulle fixa bromsarna bak.Plockar av hjulet pch borstar av rost på trumman.Mer blev det inte,visste inte hur jag fick av trumman Brukar i vanliga fall sitta en insex skruv på framsidan som håller trumman på plats,men inget sådant fanns där.Hur som helst,medans jag försökte klura ut hur jag fick av den så lös jag med lampan bakom trumman/under bilen,vad ser jag En tång liknande grej som Verkstan hade glömt på Bromsslangen Det var en tång man spänner och sedan sätter spärr på.
Hade bilen inne för 2veckor sedan som bytte bromsrör,dem har fixat allt men glömt sina grejer på bilen
Plockade av tången och bakhjulet snurra fritt igen
Slapp man ett problem så jag börja dra kablar till bakhögtalarna ist
Hade bilen inne för 2veckor sedan som bytte bromsrör,dem har fixat allt men glömt sina grejer på bilen
Plockade av tången och bakhjulet snurra fritt igen
Slapp man ett problem så jag börja dra kablar till bakhögtalarna ist
Verkstan skall fixa ett byte av Packningen som sitter under förgasaren elr om det nu heter så.Samtidigt som han bytte bromsrör skulle han byta packningen men han hade ingen packning hemma.Så nu får jag det gratis gjort iaf pga det som hände med tången och besiktningen.Så jag är ändå nöjd efter allt besvär
Packningen skall bytas för att tomgången är hög vid normtemp.
Packningen skall bytas för att tomgången är hög vid normtemp.
Men hade du inte varit på AB Svensk Bilprovning när detta fel uppkom Tycker att det är väldigt märkligt att dessa "kompetenta" bilinspektörer inte upptäckte det som du såg.Tosun wrote:Var nere i garaget idag och skulle fixa bromsarna bak.Plockar av hjulet pch borstar av rost på trumman.Mer blev det inte,visste inte hur jag fick av trumman Brukar i vanliga fall sitta en insex skruv på framsidan som håller trumman på plats,men inget sådant fanns där.Hur som helst,medans jag försökte klura ut hur jag fick av den så lös jag med lampan bakom trumman/under bilen,vad ser jag En tång liknande grej som Verkstan hade glömt på Bromsslangen Det var en tång man spänner och sedan sätter spärr på.
Hade bilen inne för 2veckor sedan som bytte bromsrör,dem har fixat allt men glömt sina grejer på bilen
Plockade av tången och bakhjulet snurra fritt igen
Slapp man ett problem så jag börja dra kablar till bakhögtalarna ist
Ännu en anledning till att man ska skrota statens monopol-terrorism gällande besiktning av bilar
.jocke
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92