Bromsen sitter fast!!!!!!!!!!!!!!!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Bromsen sitter fast!!!!!!!!!!!!!!!!

Post by Tosun »

Körde in bilen till besiktningen.Gubben hoppa in och skulle testat bromsarna.Fram var ok,när det kom till bak så hängde bak vänsterbroms upp sig.Däcken rulla på bromstestet men vänster bromsa emot hela tiden.Har hänt en gång innan när jag körde Malmö-löddeköpinge att vänster bakbroms hade satt sig.

Någon som har någon aning om det kan vara bromsbackarna elr hjulcylindern inne i trumman kanske????


gäller en R5 GTS 1990:a
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Troligen bromsbanden som släppt i limmet,alt.parkeringsbromsvajern som hänger sig.
-Demontera trummorna och kolla!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
joni united
Posts: 12
Joined: 11 Jan 2006, 18:24
Location: Malmö

Post by joni united »

Jag råkade ut för att bromsbelägget lossnade från bromsbacken, så när jag backade klämdes bromsbelägget fast och när jag sedan skulle köra fram var hjulet låst, kanske det är så enkelt att du bara behöver byta bromsbackar.

/Johan
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Post by Tosun »

har nu köpt bromsbackar.¨Får hoppas att det är backarna.Är det svårt att byta för en som inte gjort de innan?Har tittat på och hjälpt till många ggr men aldrig ensam
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Riv en sida i sänder så kan du jämföra med den sida du inte demonterat.
Rengör och sätt dig in i funktionen av självjusteringen.
Kolla att båda kolvarna rör sig i bromscylindern och inget läkage finns vid damaskerna.
Montera backarna och NY fjädersats.
Skrapa fila bort smuts/rostkanten i trummans ytterkant.
Justera manuelt rullen (Girling) eller kuggsegmentet (Bendix)till självjusteringen så att du precis får dit trumman.
Lufta bromscylindern.
funktionsprova bromsen några ggr både färdbroms o parkbroms,då slutjusteras ansättningen.OBS! vajerns justering skall normalt inte ändras om inte nån klåfingrig klåpare varit framme.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Post by Tosun »

Dennis wrote:Riv en sida i sänder så kan du jämföra med den sida du inte demonterat.
Rengör och sätt dig in i funktionen av självjusteringen.
Kolla att båda kolvarna rör sig i bromscylindern och inget läkage finns vid damaskerna.
Montera backarna och NY fjädersats.
Skrapa fila bort smuts/rostkanten i trummans ytterkant.
Justera manuelt rullen (Girling) eller kuggsegmentet (Bendix)till självjusteringen så att du precis får dit trumman.
Lufta bromscylindern.
funktionsprova bromsen några ggr både färdbroms o parkbroms,då slutjusteras ansättningen.OBS! vajerns justering skall normalt inte ändras om inte nån klåfingrig klåpare varit framme.
Tackar för beskrivning och hjälp,Uppskattas!
En fråga,går det att reparera cylindern i trumman som på Oken fram.Typ byta gummi och smörja?Ifall nu det är den som kärvar
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Nästan allt går att reparera,det är en fråga om arbets insats.Dessa delar är relativt billiga så någon rep. är inte kostnadseffektiv i detta fallet.
BYT!!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Post by Tosun »

Var nere i garaget idag och skulle fixa bromsarna bak.Plockar av hjulet pch borstar av rost på trumman.Mer blev det inte,visste inte hur jag fick av trumman :lol: Brukar i vanliga fall sitta en insex skruv på framsidan som håller trumman på plats,men inget sådant fanns där.Hur som helst,medans jag försökte klura ut hur jag fick av den så lös jag med lampan bakom trumman/under bilen,vad ser jag En tång liknande grej som Verkstan hade glömt på Bromsslangen :evil: :evil: :evil: Det var en tång man spänner och sedan sätter spärr på.
Hade bilen inne för 2veckor sedan som bytte bromsrör,dem har fixat allt men glömt sina grejer på bilen :lol:
Plockade av tången och bakhjulet snurra fritt igen :lol:
Slapp man ett problem så jag börja dra kablar till bakhögtalarna ist :wink:
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Underbart!!! :P
Vilken tur att det hände hos bilverkstan och inte hos hjärtkirurgen hehe
Du får väl höra med verkstan om dom vill köpa ut sina verktyg mot att betala ombesiktningen...
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

rabatt på senaste verkstads besköket är väl inte mer än rätt då du, som jag förstod det, åker på att besikta igen och att dom ju uppenbarligen orsakat problemet.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Post by Tosun »

Verkstan skall fixa ett byte av Packningen som sitter under förgasaren elr om det nu heter så.Samtidigt som han bytte bromsrör skulle han byta packningen men han hade ingen packning hemma.Så nu får jag det gratis gjort iaf pga det som hände med tången och besiktningen.Så jag är ändå nöjd efter allt besvär :lol: :lol:
Packningen skall bytas för att tomgången är hög vid normtemp.
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Tosun wrote:Var nere i garaget idag och skulle fixa bromsarna bak.Plockar av hjulet pch borstar av rost på trumman.Mer blev det inte,visste inte hur jag fick av trumman :lol: Brukar i vanliga fall sitta en insex skruv på framsidan som håller trumman på plats,men inget sådant fanns där.Hur som helst,medans jag försökte klura ut hur jag fick av den så lös jag med lampan bakom trumman/under bilen,vad ser jag En tång liknande grej som Verkstan hade glömt på Bromsslangen :evil: :evil: :evil: Det var en tång man spänner och sedan sätter spärr på.
Hade bilen inne för 2veckor sedan som bytte bromsrör,dem har fixat allt men glömt sina grejer på bilen :lol:
Plockade av tången och bakhjulet snurra fritt igen :lol:
Slapp man ett problem så jag börja dra kablar till bakhögtalarna ist :wink:
Men hade du inte varit på AB Svensk Bilprovning när detta fel uppkom :?: Tycker att det är väldigt märkligt att dessa "kompetenta" :roll: bilinspektörer inte upptäckte det som du såg.
Ännu en anledning till att man ska skrota statens monopol-terrorism gällande besiktning av bilar :!:
.jocke
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92
Post Reply