Ny stolt ägare R5-80, dött batteri? Hjälp!
Moderator: Forumpolisen
Ny stolt ägare R5-80, dött batteri? Hjälp!
Hej alla!
Danne heter jag och är stolt nybliven ägare till en R5 -80, mörkblå med 1 tidigare ägare och endast 8800 mil bakom sig
Igår när jag köpte den så var batteriet dött, den hade då stått utomhus i 3 veckor under ett täcke snö. Med startkablar gick den igång fint, och under hemresan på 16 mil gick den som en klocka.
Idag (-5 grader) är batteriet stendött igen, inte ens ett klick när man vrider om nyckeln. Vi hade ingen ilsken lampa som lyste under resan, men tyvärr glömde jag att testa att starta igår, direkt efter hemkomsten. Jag har alltså bara startat bilen med hjälp av startkablar, inte på egen hand.
Frågor: är det batteriet som är kass eftersom jag inte har minsta antydan till ström idag? Om ingen laddlampa lyser under färd, betyder det då att laddningen är felfri? Eller bör jag ta tag i alla de felsökningsmetoder som jag hittade när jag sökte på forumet?
(Jag har tillgång till voltmetrar och sånt, men nu står pärlan på jobbet, inte i garaget där allt finns...)
Tacksam för alla svar!
Danne heter jag och är stolt nybliven ägare till en R5 -80, mörkblå med 1 tidigare ägare och endast 8800 mil bakom sig
Igår när jag köpte den så var batteriet dött, den hade då stått utomhus i 3 veckor under ett täcke snö. Med startkablar gick den igång fint, och under hemresan på 16 mil gick den som en klocka.
Idag (-5 grader) är batteriet stendött igen, inte ens ett klick när man vrider om nyckeln. Vi hade ingen ilsken lampa som lyste under resan, men tyvärr glömde jag att testa att starta igår, direkt efter hemkomsten. Jag har alltså bara startat bilen med hjälp av startkablar, inte på egen hand.
Frågor: är det batteriet som är kass eftersom jag inte har minsta antydan till ström idag? Om ingen laddlampa lyser under färd, betyder det då att laddningen är felfri? Eller bör jag ta tag i alla de felsökningsmetoder som jag hittade när jag sökte på forumet?
(Jag har tillgång till voltmetrar och sånt, men nu står pärlan på jobbet, inte i garaget där allt finns...)
Tacksam för alla svar!
Acke, R5 -80, oerhört blå.
Med största sannolikhet så är batteriet dåligt om den inte skulle ladda så hade bilen lagt av när du tog bort startkablarna.
Men prova med att ladda batteriet har du tur så kan det hoppa igång.
Men prova med att ladda batteriet har du tur så kan det hoppa igång.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
- t80196
- Forumpolis
- Posts: 432
- Joined: 11 Apr 2003, 23:55
- Firstname: Mats
- Surname: Grimme
- Location: Bromma
Hej och välkommen, din bil platsar ju även i Classique sektionen.
Jag skulle först mäta cellerna i batteriet, det kanske inte tar laddning.
Är nån cell dålig får du nog investera i ett nytt batteri.
Steg 2 om batteriet är OK är att kolla att generatorn laddar som den skall.
Gör den inte det, pröva först att byta kol, annars blir det nog renovering, eller om du hittar en fungerande på skroten.
Jag skulle först mäta cellerna i batteriet, det kanske inte tar laddning.
Är nån cell dålig får du nog investera i ett nytt batteri.
Steg 2 om batteriet är OK är att kolla att generatorn laddar som den skall.
Gör den inte det, pröva först att byta kol, annars blir det nog renovering, eller om du hittar en fungerande på skroten.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.
Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
Gillar mest gammelbilar.
Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget