Kupefläkt laguna - 94 och diverse elfel
Moderator: Forumpolisen
Kupefläkt laguna - 94 och diverse elfel
Nu börjar jag blir riktigt less på elen i lagunan. Kupefläkten har lagt av, halvljusen slås inte på när man växlar från helljus, ABS:en glappar, färddatorn varnar för sidelight faulty var och varanan gång, bakrutevärmaren fungerar inte, ibland slocknar displayen till radion och temperaturen, innerbelysningen glappar. Detta var elfelen sedan har jag de mekaniska felen också men kan jag skriva om en annan gång. Hur som helst börjar jag bli riktigt trött på den. Det tråkiga är att allt ska vara så fruktansvärt krångligt. Jag ska ta ett exempel: Just nu håller jag på att försöka få igång kupefläkten. Själva fläkten är hel har t.o.m. köpt en extra från skroten, motstånds och reläboxen verkar hel, smältsäkringen fungerar och det klickar i ena reläet när det får ström. Har köpt en till box på skroten men det funkade inte heller. Ström kommer fram till boxen och boxen ger en spänning på ca 8 volt till fläkten. Vridreglaget på manöverpanel är isär plockat och rengjort, kontakterna till kablarna rengjorda och kontrollerade men jag hittar fortfarande inte felet.
Jag hittade ett norskt forum där någon hade hittat felet någonstans vid säkrinsboxen där det hade blivit något slags överslag men jag har inte hunnit plocka ner den ännu.
Så min fråga är: Har någon haft ett liknade fel
Jag hittade ett norskt forum där någon hade hittat felet någonstans vid säkrinsboxen där det hade blivit något slags överslag men jag har inte hunnit plocka ner den ännu.
Så min fråga är: Har någon haft ett liknade fel
Christopher Perman - Ljungskile
Hittade felet
Jag hittade felet till slut
Det var i säkringsboxen under ratten. Den såg bra ut när den var nerplockad och plasthöljet runt den bortplockat men eftersom den består av två ihoplödda
kretskort så kunde jag inte se hur det såg ut innuti dem. Men när jag mätte resistansen mellan de båda halvorna på kretsen som gick till fläkten så märkte jag att först hade jag en skyhög resistans, sedan ingen ledning alls och
sedan helt plötsligt utan att ha rört den var resistansen nästan lika med noll. Så jag sätter tillbaka säkringsboxen i bilen kopplar in allting, slår på fläkten oc h den startar men stannar på direkten. Mäter motståndet i säkringsboxen och igen är det skyhögt så det blir till att köpa ny box för 2200 kr hos volvo
men förhoppningsvis kanske de kan lösa en del av dom andra mystiska elfelen på bilen.
Det var i säkringsboxen under ratten. Den såg bra ut när den var nerplockad och plasthöljet runt den bortplockat men eftersom den består av två ihoplödda
kretskort så kunde jag inte se hur det såg ut innuti dem. Men när jag mätte resistansen mellan de båda halvorna på kretsen som gick till fläkten så märkte jag att först hade jag en skyhög resistans, sedan ingen ledning alls och
sedan helt plötsligt utan att ha rört den var resistansen nästan lika med noll. Så jag sätter tillbaka säkringsboxen i bilen kopplar in allting, slår på fläkten oc h den startar men stannar på direkten. Mäter motståndet i säkringsboxen och igen är det skyhögt så det blir till att köpa ny box för 2200 kr hos volvo
men förhoppningsvis kanske de kan lösa en del av dom andra mystiska elfelen på bilen.
Christopher Perman - Ljungskile
Re: Hittade felet
har exakt samma problem , med sidelight faulty och allt. fick du ordning på det undrar en väldigt frustrerad Göteborgare.?Stoffe wrote:Jag hittade felet till slut
Det var i säkringsboxen under ratten. Den såg bra ut när den var nerplockad och plasthöljet runt den bortplockat men eftersom den består av två ihoplödda
kretskort så kunde jag inte se hur det såg ut innuti dem. Men när jag mätte resistansen mellan de båda halvorna på kretsen som gick till fläkten så märkte jag att först hade jag en skyhög resistans, sedan ingen ledning alls och
sedan helt plötsligt utan att ha rört den var resistansen nästan lika med noll. Så jag sätter tillbaka säkringsboxen i bilen kopplar in allting, slår på fläkten oc h den startar men stannar på direkten. Mäter motståndet i säkringsboxen och igen är det skyhögt så det blir till att köpa ny box för 2200 kr hos volvo
men förhoppningsvis kanske de kan lösa en del av dom andra mystiska elfelen på bilen.
Jodå jag fick ordning på det. Har varit bortrest så jag har inte kunnat svara tidigare. Nu när jag har bytt säkringslådan så har färddatorn slutat varna för sidelight faulty, helljus och halvljus funkar som de ska, eluppvärmningen till bakrutan fungerar och det viktigaste: kupefläkten fungerar också. Det lustiga med det här felet var att även fast jag plockade bort säkringsboxen och öppnade den (tog bort plasten runt den) så kunde man inte se att den var trasig, det syntes ingeting på den utan den såg nästan oanvänd ut. Jag mätte resistansen på några olika ställen i den och det konstiga var att den kunde variera ifrån en mätning till en annan. Ibland var den nästan noll och ibland var den skyhög och så fort jag satte tillbaka den i bilen så fungerade den några sekunder sen var den trasig igen.
Förhoppningsvis har du samma fel, mistänker att det är ett rätt vanligt fel för jag var till en skrot och skulle ta säkringsboxen från den bilen men på den hade ägaren innan dragit egna elkablar överallt runt boxen så den fick vara.
Förhoppningsvis har du samma fel, mistänker att det är ett rätt vanligt fel för jag var till en skrot och skulle ta säkringsboxen från den bilen men på den hade ägaren innan dragit egna elkablar överallt runt boxen så den fick vara.
Christopher Perman - Ljungskile
-
- Posts: 11
- Joined: 11 Dec 2005, 23:04