Låter illa, från generatorn?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
E___

Låter illa, från generatorn?

Post by E___ »

Har fått nåt skumt ljud (eller oljud) på min Laguna 1,8 -97.
Ljudet kan beskrivas som rasslande, knastrande och ibland nästan knackande. Det låter som att ljudet kommer från generatorn, eller något annat som drivs av remmarna där vid vänsterkanten på motorn. Ljudet kommer och går och hörs mest när man står på tomgång, man kan få det att försvinna om man gasar lite upp och ner några gånger, men rätt som det är kommer det tillbaks igen. Verkar ungefär som att nånting ligger emot något som snurrar, och att det ibland flyttar sig så att det inte ligger emot och det blir tyst. Har även funderat på om det kan vara nåt lager, t.ex i generatorn, som håller på att tacka för sig. Men jag tycker att det verkar konstigt när det kommer och går och att det inte alltid låter riktigt som ett lagerljud.
Vad kan det vara? Någon som har haft något liknande problem?
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Det kan vara spännrullen till kamremmen eller vattenpumpen, eller servopumpen eller generatorn! Generatorn är ju läöttast att kolla genom att lätta lite på kilremmen och köra en kort stund "utan generator".
Håkan Kjellin, Storå
Steel

Re: Låter illa, från generatorn?

Post by Steel »

E___ wrote:Har fått nåt skumt ljud (eller oljud) på min Laguna 1,8 -97.
Ljudet kan beskrivas som rasslande, knastrande och ibland nästan knackande. Det låter som att ljudet kommer från generatorn, eller något annat som drivs av remmarna där vid vänsterkanten på motorn. Ljudet kommer och går och hörs mest när man står på tomgång, man kan få det att försvinna om man gasar lite upp och ner några gånger, men rätt som det är kommer det tillbaks igen. Verkar ungefär som att nånting ligger emot något som snurrar, och att det ibland flyttar sig så att det inte ligger emot och det blir tyst. Har även funderat på om det kan vara nåt lager, t.ex i generatorn, som håller på att tacka för sig. Men jag tycker att det verkar konstigt när det kommer och går och att det inte alltid låter riktigt som ett lagerljud.
Vad kan det vara? Någon som har haft något liknande problem?
Kolla så att remskivan på generatorn ligger för nära godset.
Johan Stål / Alingsås #1454
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
E___

Post by E___ »

Tror man kan utesluta kamremmen iaf då den byttes på Volvo för bara nåt år sen. Får försöka kolla på generatorn mm, fast det är ju så j*vla trångt att komma åt...
Vilka saker drivs av de där remmarna? Är det styrservo och generator eller finns det något mer? (har inte AC)
Stark

Post by Stark »

Jag hade nästan ett identiskt ljud från min genarator sida som du beskriver på min megane -97. lämnade in den på verkstan och då var det bara generatorn som var lös. Ny skruv - går klockrent
E___

Post by E___ »

ok, får gå ut och känna efter om allt sitter fast ordentligt imorgon då...
Börjar annars fundera på om det är servopumpen då ljudet ändras när man vrider ratten om man står stilla. Är det någon som vet vilka grejer som sitter där brevid motorn? Drivs allt av en rem eller är det flera olika?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

kollat servo oljan lr...
E___

Post by E___ »

ja, sepvooljan är på rätt nivå
E___

Post by E___ »

Har varit till Bilia nu så de har lyssna på ljudet. De tror att det är vattenpumpen. Kostnad minst 4900:- :cry:
Nån som kan tipsa om någon verkstad i Stockholmstrakten som kan tänkas göra det billigare. Gärna söder om stan.
Erik R19X

Post by Erik R19X »

kolla om inte Autofrance har pump billigare.. kan vara typ halva priset mot bilia. www.autofrance.se
mange
Forumpolis

Post by mange »

E___ wrote:Har varit till Bilia nu så de har lyssna på ljudet. De tror att det är vattenpumpen. Kostnad minst 4900:- :cry:
Nån som kan tipsa om någon verkstad i Stockholmstrakten som kan tänkas göra det billigare. Gärna söder om stan.

Nääs bilservice är duktiga på renault ligger på söder tel. 08-643 09 10
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
E___

Post by E___ »

Har precis lämnat in den på TKBM i Haninge, är det vattenpumpen som är felet ska dom ha 3350:- för att fixa det. Alltså drygt 1500 kr billigare än Bilia!!! Dock ej med originalgrejer. De är iaf auktoriserad Renaultverkstad.
E___

Post by E___ »

Nu har dom konstaterat att det är srvopumpen som var felet, och att vattenpumpen börjar bli dålig. Så de byter båda. Kostnad inkl arbete ca 8000:-
I och med det är service och reparationskostnaden för åren 2004-2005 uppe i ca 35000:- eller 10 kr/mil. :cry:
Post Reply