Låter illa, från generatorn?
Moderator: Forumpolisen
Låter illa, från generatorn?
Har fått nåt skumt ljud (eller oljud) på min Laguna 1,8 -97.
Ljudet kan beskrivas som rasslande, knastrande och ibland nästan knackande. Det låter som att ljudet kommer från generatorn, eller något annat som drivs av remmarna där vid vänsterkanten på motorn. Ljudet kommer och går och hörs mest när man står på tomgång, man kan få det att försvinna om man gasar lite upp och ner några gånger, men rätt som det är kommer det tillbaks igen. Verkar ungefär som att nånting ligger emot något som snurrar, och att det ibland flyttar sig så att det inte ligger emot och det blir tyst. Har även funderat på om det kan vara nåt lager, t.ex i generatorn, som håller på att tacka för sig. Men jag tycker att det verkar konstigt när det kommer och går och att det inte alltid låter riktigt som ett lagerljud.
Vad kan det vara? Någon som har haft något liknande problem?
Ljudet kan beskrivas som rasslande, knastrande och ibland nästan knackande. Det låter som att ljudet kommer från generatorn, eller något annat som drivs av remmarna där vid vänsterkanten på motorn. Ljudet kommer och går och hörs mest när man står på tomgång, man kan få det att försvinna om man gasar lite upp och ner några gånger, men rätt som det är kommer det tillbaks igen. Verkar ungefär som att nånting ligger emot något som snurrar, och att det ibland flyttar sig så att det inte ligger emot och det blir tyst. Har även funderat på om det kan vara nåt lager, t.ex i generatorn, som håller på att tacka för sig. Men jag tycker att det verkar konstigt när det kommer och går och att det inte alltid låter riktigt som ett lagerljud.
Re: Låter illa, från generatorn?
Kolla så att remskivan på generatorn ligger för nära godset.E___ wrote:Har fått nåt skumt ljud (eller oljud) på min Laguna 1,8 -97.
Johan Stål / Alingsås #1454
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
kolla om inte Autofrance har pump billigare.. kan vara typ halva priset mot bilia. www.autofrance.se
E___ wrote:Har varit till Bilia nu så de har lyssna på ljudet. De tror att det är vattenpumpen. Kostnad minst 4900:-
Nån som kan tipsa om någon verkstad i Stockholmstrakten som kan tänkas göra det billigare. Gärna söder om stan.
Nääs bilservice är duktiga på renault ligger på söder tel. 08-643 09 10
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.