Motorproblem, Megane CC

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
daglarsen

Motorproblem, Megane CC

Post by daglarsen »

Hei Svenske Renault-venner! Har nå min andre Renault, denne gang en Megane CC, 2005 (1,6 16V manuell). Tidliger hatt en Scenic.

Bilen er suveren, men jeg er plaget av noen motorproblem som den norske forhandleren ikke finner ut av.

Kontakt meg gjerne på mail hvis det er problem med norske ord :-)

1. Nykking/bensinkutt-feil?

Bilen har tidligere vært inne for sjekk av noe som kan virke som feil på bensinkutt-systemet, dvs. veldig ?nykkete? oppførsel ved lite gasspådrag, køkjøring osv.

Dette ble konstatert å være innenfor feilmargin på bilen. Selv om det sies at dette skal være slik, virker det rart at en 2005-modell skal oppføre seg slik. Nykkingen er også merkbar for passasjerer!

2. ?Struping? ved konstant gasspådrag

Hvis man kjører med 2-3.000 omdr., og holder jevn fart (f.eks. 70 km/h opp en lengre skråning), virker det som om bilen ?strupes?, dvs. at det virker som om den får for lite bensin, luft? Det virker som om den ?taper moment? i et slags jevnlig mønster, dvs. en slags pulserende av/på av moment, annethvert sekund, inntil man gir mer gass eller slipper gass opp.

3. Vanskelig kald-start.

Ved kald-start er bilen vanskelig å starte, og går veldig dårlig de første 2-3 hundre meterne. Førstnevnte oppleves ved at startmotoren går veldig lenge, eller må trykkes på 2 ganger. Den dårlige gangen arter seg omtrent som kondens på en gammel forgassermotor... !

Setter pris på evt. kommentarer eller råd!

Vennliga helsningar Dag Larsen, Norge. daglarsen@yahoo.no
Erik R19

Post by Erik R19 »

Har du provat "injection cleaner"? Kan hjälpa om det är smuts i insprutarna
Problemtändspolarna borde väl vara fixade på 2005 års modell..? prova "search" på tändspole, det finns mycket att läsa. Problem vid kallstart kan bero på felaktig temperaturgivare på blocket
Post Reply