Motorproblem, Megane CC
Moderator: Forumpolisen
Motorproblem, Megane CC
Hei Svenske Renault-venner! Har nå min andre Renault, denne gang en Megane CC, 2005 (1,6 16V manuell). Tidliger hatt en Scenic.
Bilen er suveren, men jeg er plaget av noen motorproblem som den norske forhandleren ikke finner ut av.
Kontakt meg gjerne på mail hvis det er problem med norske ord
1. Nykking/bensinkutt-feil?
Bilen har tidligere vært inne for sjekk av noe som kan virke som feil på bensinkutt-systemet, dvs. veldig ?nykkete? oppførsel ved lite gasspådrag, køkjøring osv.
Dette ble konstatert å være innenfor feilmargin på bilen. Selv om det sies at dette skal være slik, virker det rart at en 2005-modell skal oppføre seg slik. Nykkingen er også merkbar for passasjerer!
2. ?Struping? ved konstant gasspådrag
Hvis man kjører med 2-3.000 omdr., og holder jevn fart (f.eks. 70 km/h opp en lengre skråning), virker det som om bilen ?strupes?, dvs. at det virker som om den får for lite bensin, luft? Det virker som om den ?taper moment? i et slags jevnlig mønster, dvs. en slags pulserende av/på av moment, annethvert sekund, inntil man gir mer gass eller slipper gass opp.
3. Vanskelig kald-start.
Ved kald-start er bilen vanskelig å starte, og går veldig dårlig de første 2-3 hundre meterne. Førstnevnte oppleves ved at startmotoren går veldig lenge, eller må trykkes på 2 ganger. Den dårlige gangen arter seg omtrent som kondens på en gammel forgassermotor... !
Setter pris på evt. kommentarer eller råd!
Vennliga helsningar Dag Larsen, Norge. daglarsen@yahoo.no
Bilen er suveren, men jeg er plaget av noen motorproblem som den norske forhandleren ikke finner ut av.
Kontakt meg gjerne på mail hvis det er problem med norske ord
1. Nykking/bensinkutt-feil?
Bilen har tidligere vært inne for sjekk av noe som kan virke som feil på bensinkutt-systemet, dvs. veldig ?nykkete? oppførsel ved lite gasspådrag, køkjøring osv.
Dette ble konstatert å være innenfor feilmargin på bilen. Selv om det sies at dette skal være slik, virker det rart at en 2005-modell skal oppføre seg slik. Nykkingen er også merkbar for passasjerer!
2. ?Struping? ved konstant gasspådrag
Hvis man kjører med 2-3.000 omdr., og holder jevn fart (f.eks. 70 km/h opp en lengre skråning), virker det som om bilen ?strupes?, dvs. at det virker som om den får for lite bensin, luft? Det virker som om den ?taper moment? i et slags jevnlig mønster, dvs. en slags pulserende av/på av moment, annethvert sekund, inntil man gir mer gass eller slipper gass opp.
3. Vanskelig kald-start.
Ved kald-start er bilen vanskelig å starte, og går veldig dårlig de første 2-3 hundre meterne. Førstnevnte oppleves ved at startmotoren går veldig lenge, eller må trykkes på 2 ganger. Den dårlige gangen arter seg omtrent som kondens på en gammel forgassermotor... !
Setter pris på evt. kommentarer eller råd!
Vennliga helsningar Dag Larsen, Norge. daglarsen@yahoo.no