jag bytte på min RT och där vart det en j-vla massa jobb..
men jag hade inte ur motorn.. är nästan säker på att det skulle gå dubbelt såfort om jag haft ut motorn.
Har bytt en gång på min 16V samt en gång på lillebrors RT. När jag bytte i min plockade jag bara ur lådan, mycket - mycket smidigare än att plocka hela motorn. Att bara dra isär lådan från motorn blev för mig alldeles för trångt.
Då jag bytte på RT´n var jag ändå tvungen att plocka ur motorn då det var annat som skulle åtgärdas samtidigt.
Jag rekommenderar iaf att du plockar ur lådan, tog min uppåt. Har du Haynes-boken? Står ganska utförligt där.
Hur gör man för att få motorn att hänga kvar i någon vettig position, när man lossar lådan försvinner ju två av tre motorfästen... Antar att det är samma problematik på Clio och r19
Klossar mellan tråg och subram? Planka tvärs motorrummet och rep?
Använde mig av ett par pallbockar samt en träkloss under tråget. Först hade jag domkraften där men den behövde jag när jag skulle lirka ur lådan i "nedersta läget".
Mycket job men värkstan skulle ha 6000kr så det var det värt. På min Rt fick jag låssa på alla motorfästen+ styrstaget för att få ner växelådan så att den kude dras ut i hjulhuset. Största problemet hadde jag med centrerinen. Biltemas billigaste centreringsdon var inte bra. fick nog pröva en tio gånger innnan jag fick in axeln.
HD
Oj, lät jobbigt. Tyckte det var riktigt smidigt att plocka ur lådan, trots att det till en början såg hopplöst trångt ut. Hör också att man är lyckligt lottad med svarv på jobbet, bara ta måtten sedan ut o tillverka ett centreringsdorn.
Jag hade lådan borta på min 3 gånger och första gången tog jag den uppåt, dom andra gångerna tog jag den neråt vilket jag nog tyckte var mycket lättare, men då ska man nog ha en lyft att vara på med.. Men annars går det att ta dom uppåt med... precis som det står i Haynes-boken