R12 Startproblem!!!
Moderator: Forumpolisen
R12 Startproblem!!!
Jag behöver hjälp med att få igång min kära R12 TS -76 som numera inte vill starta!
Det hela började i söndags på väg hem från jobbet då jag endast hann köra ca 100 meter innan det small till ordentligt och bilen dog. Har idag bytt brytarspetsar, fördelarlock, tändstift och kondensator, men den vill ändå inte gå igång...[:(]
Den försöker hela tiden, men går endast igång om jag håller gasen i botten och dör lika fort som jag släpper pedalen, och när den väl är igång låter den mer som en traktor och det smäller och baktänder tills den dör. Låter ungefär som att den tänder i fel läge...
Någon som har något tips om vad jag kan ta mig till??? Vore tacksam om någon kunnig person skulle ha tid att komma å titta på den och kanske ge mig ett handtag. För som läget är nu så står den strandad på Statoil i Solna och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till!!
Det hela började i söndags på väg hem från jobbet då jag endast hann köra ca 100 meter innan det small till ordentligt och bilen dog. Har idag bytt brytarspetsar, fördelarlock, tändstift och kondensator, men den vill ändå inte gå igång...[:(]
Den försöker hela tiden, men går endast igång om jag håller gasen i botten och dör lika fort som jag släpper pedalen, och när den väl är igång låter den mer som en traktor och det smäller och baktänder tills den dör. Låter ungefär som att den tänder i fel läge...
Någon som har något tips om vad jag kan ta mig till??? Vore tacksam om någon kunnig person skulle ha tid att komma å titta på den och kanske ge mig ett handtag. För som läget är nu så står den strandad på Statoil i Solna och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till!!
- Magnus Bjelk
- Posts: 162
- Joined: 09 Dec 2002, 10:07
- Location: Malmö
- Contact:
Förmodligen är det fördelaren som havererat.
En svag punkt på Ducellier fördelarna är att lagringen av centrifugalvikterna är gjord i plast/nylon. När de blir tillräckligt slitna släpper hela sk-ten och tändningen vrider sig.
En kille jag känner fick precis samma symptom som du på sin R12:a för bara några månader sedan.
Två indikationer på detta problem:
-Rotorn går att vrida mer än normalt (max 20-30 grader)
-Metallflis på insidan av fördelaren, under plattan som brytarspetsarna sitter på.
Inget av dessa tecken måste finnas trots att fördelaren har havererat. Rotorn kan fastna i nytt läge och metallflisen kommer från att haveriet varit "på gång" en längre tid.
Fördelare från skroten som kan passa (förutom R12 alltså) kommer från R5, R18TL och Volvo 340.
Ta helst med din fördelare och jämför dem, speciellt längden på den biten som sticker ner i motorn är viktigt.
Jag satte dit en fördelare från Volvo 340 på ovan nämnda R12:a och den funkar perfekt nu.
En svag punkt på Ducellier fördelarna är att lagringen av centrifugalvikterna är gjord i plast/nylon. När de blir tillräckligt slitna släpper hela sk-ten och tändningen vrider sig.
En kille jag känner fick precis samma symptom som du på sin R12:a för bara några månader sedan.
Två indikationer på detta problem:
-Rotorn går att vrida mer än normalt (max 20-30 grader)
-Metallflis på insidan av fördelaren, under plattan som brytarspetsarna sitter på.
Inget av dessa tecken måste finnas trots att fördelaren har havererat. Rotorn kan fastna i nytt läge och metallflisen kommer från att haveriet varit "på gång" en längre tid.
Fördelare från skroten som kan passa (förutom R12 alltså) kommer från R5, R18TL och Volvo 340.
Ta helst med din fördelare och jämför dem, speciellt längden på den biten som sticker ner i motorn är viktigt.
Jag satte dit en fördelare från Volvo 340 på ovan nämnda R12:a och den funkar perfekt nu.