R12 Startproblem!!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
carris
Posts: 5
Joined: 08 May 2004, 01:00
Location: Sweden

R12 Startproblem!!!

Post by carris »

Jag behöver hjälp med att få igång min kära R12 TS -76 som numera inte vill starta!
Det hela började i söndags på väg hem från jobbet då jag endast hann köra ca 100 meter innan det small till ordentligt och bilen dog. Har idag bytt brytarspetsar, fördelarlock, tändstift och kondensator, men den vill ändå inte gå igång...[:(]
Den försöker hela tiden, men går endast igång om jag håller gasen i botten och dör lika fort som jag släpper pedalen, och när den väl är igång låter den mer som en traktor och det smäller och baktänder tills den dör. Låter ungefär som att den tänder i fel läge...
Någon som har något tips om vad jag kan ta mig till??? Vore tacksam om någon kunnig person skulle ha tid att komma å titta på den och kanske ge mig ett handtag. För som läget är nu så står den strandad på Statoil i Solna och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till!!
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Förmodligen är det fördelaren som havererat.
En svag punkt på Ducellier fördelarna är att lagringen av centrifugalvikterna är gjord i plast/nylon. När de blir tillräckligt slitna släpper hela sk-ten och tändningen vrider sig.
En kille jag känner fick precis samma symptom som du på sin R12:a för bara några månader sedan.

Två indikationer på detta problem:
-Rotorn går att vrida mer än normalt (max 20-30 grader)
-Metallflis på insidan av fördelaren, under plattan som brytarspetsarna sitter på.
Inget av dessa tecken måste finnas trots att fördelaren har havererat. Rotorn kan fastna i nytt läge och metallflisen kommer från att haveriet varit "på gång" en längre tid.

Fördelare från skroten som kan passa (förutom R12 alltså) kommer från R5, R18TL och Volvo 340.
Ta helst med din fördelare och jämför dem, speciellt längden på den biten som sticker ner i motorn är viktigt.
Jag satte dit en fördelare från Volvo 340 på ovan nämnda R12:a och den funkar perfekt nu.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Hoppas det är fördelaren som lagt av, det är ju ganska enkelt att fixa! Ett mindre kul renaultfel är det om kamkedjan "rappat" pga dålig spännare, det har hänt mig!
carris
Posts: 5
Joined: 08 May 2004, 01:00
Location: Sweden

Post by carris »

Tack för tipsen! Alla jag pratat med trodde att det var fördelaren som behövde bytas och när jag väl bytt den så gick bilen igång!
Hoppas det räcker med det å att den inte börjar krångla igen, för tydligen är det ngt slags "glapp" i axeln..
Post Reply