Lotta flappar!

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lotta
Posts: 33
Joined: 06 Mar 2005, 21:05
Location: Eskilstuna

Lotta flappar!

Post by Lotta »

Härmed kunggöres högtidligen att Lotta under härvarande afton för första gången efter 40 års ladugårdsuppställning har flappat med änglapi... körriktningsvisarna. Höger och vänster.

Härmed kan Lotta sägas ha ackreditering för att få svänga åt båda håll i trafiken.
User avatar
fruktsallad
Posts: 169
Joined: 09 Apr 2005, 15:19
Location: Uppsala
Contact:

Post by fruktsallad »

Ojojoj det låter bra det där.
Hur måt den lilla pärlan annrs då har den börjat då vittring på somaren.[:)][:)]
Lotta
Posts: 33
Joined: 06 Mar 2005, 21:05
Location: Eskilstuna

Post by Lotta »

Ho mår rätt bra gumman. Med baken mot dörren känner hon ju solvärmen akterifrån. Och sommarvittring har hon och grannarna klappar om henne ibland. Hon har sällskap av en gammal arméjawa 350 och en mc 258 tillhörig Försvarsmakten.

När man lägger på jordkabeln uppstår en rejäl blixt. Jag har mätt upp 3,4 A flyter genom kabeln även när allting är avstängt. Kanske någon oxidkaka nånstans.
Det kan vara en förklaring till att startmotorn inte får full kraft. Lotta förlorar mos via icke känd förbrukare. Sånt brukar kunna betyda brasa. Därför lämnas aldrig Lotta ensam med anslutna batterikablar.

Annat intressant förhållande gäller tanken. När jag hällt fem liter i den gav bränslemätaren utslag. Nu är det 25 pannor i den och då är mätaren död. Trots att jag skakat om Lotta. Hon är inte van vid bensin ännu.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Både startmotor, solenoid och genarator kan ha beckat ihop och kortsluta. Genom att lossa på ansutningarna en efter en kan du kanke lokalisera felet. Bäst att starta med veven och lite startgas. ANVÄND INTE TANKEN det är garanterat bästa sättet att bcka ihop förgasaren med harts som den nya bensinen löser! Gör en extra tank av t.ex. en plastflaska och en bit slang direkt till motorn.
Lycka till med vevandet akta dig för bakslag, håll tummen på samma sida som fingrarna när du fattar veven!
PS till andra frågan; Om pilarna går upp som de skall har du väl kopplat +/- rätt! DS
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Spännande!
Om det bara är en solenoid och en järnkärna i pilarna så borde väl polariteten inte spela någon roll? Om en permanentmagnet är med i bilden blir det förstås skillnad.
3.4A, är inte det magnetiseringsströmmen till generatorn? Hur var det, bryts den strömmen bort med tändningslåset eller med nåt slags backströmsrelä....?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Laddströmmen kommer från batteriet via laddningsreläet när man vrider på tändningen och generatorn inte laddar. Relået kan mycket väl vara trasigt/hänga, inbegrep nog det i "generator" i mitt förra svar men tydlighet är ju bäst!
Poariteten skiftade med strömriktningen i min gamla fysikbok! (lägg höger hand på spolen med fingrarna i strömens riktning dvs från + till - och tummen pekar på "norr")
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Såvitt jag vet drar både nord och sydpol på en elektromagnet till sig järn! [:D]
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Kul med fysik! Det sitter allt en liten permanentmagnet i spolen i en gammal hederlig körriktningsvisare. Om det vore en järnklump skulle den ju bara fastna och inte "fara iväg" neråt och lyfta pilen!
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

okej jag ger mig! [:)]
Post Reply