Lotta flappar!
Moderator: Forumpolisen
Lotta flappar!
Härmed kunggöres högtidligen att Lotta under härvarande afton för första gången efter 40 års ladugårdsuppställning har flappat med änglapi... körriktningsvisarna. Höger och vänster.
Härmed kan Lotta sägas ha ackreditering för att få svänga åt båda håll i trafiken.
Härmed kan Lotta sägas ha ackreditering för att få svänga åt båda håll i trafiken.
- fruktsallad
- Posts: 169
- Joined: 09 Apr 2005, 15:19
- Location: Uppsala
- Contact:
Ho mår rätt bra gumman. Med baken mot dörren känner hon ju solvärmen akterifrån. Och sommarvittring har hon och grannarna klappar om henne ibland. Hon har sällskap av en gammal arméjawa 350 och en mc 258 tillhörig Försvarsmakten.
När man lägger på jordkabeln uppstår en rejäl blixt. Jag har mätt upp 3,4 A flyter genom kabeln även när allting är avstängt. Kanske någon oxidkaka nånstans.
Det kan vara en förklaring till att startmotorn inte får full kraft. Lotta förlorar mos via icke känd förbrukare. Sånt brukar kunna betyda brasa. Därför lämnas aldrig Lotta ensam med anslutna batterikablar.
Annat intressant förhållande gäller tanken. När jag hällt fem liter i den gav bränslemätaren utslag. Nu är det 25 pannor i den och då är mätaren död. Trots att jag skakat om Lotta. Hon är inte van vid bensin ännu.
När man lägger på jordkabeln uppstår en rejäl blixt. Jag har mätt upp 3,4 A flyter genom kabeln även när allting är avstängt. Kanske någon oxidkaka nånstans.
Det kan vara en förklaring till att startmotorn inte får full kraft. Lotta förlorar mos via icke känd förbrukare. Sånt brukar kunna betyda brasa. Därför lämnas aldrig Lotta ensam med anslutna batterikablar.
Annat intressant förhållande gäller tanken. När jag hällt fem liter i den gav bränslemätaren utslag. Nu är det 25 pannor i den och då är mätaren död. Trots att jag skakat om Lotta. Hon är inte van vid bensin ännu.
Både startmotor, solenoid och genarator kan ha beckat ihop och kortsluta. Genom att lossa på ansutningarna en efter en kan du kanke lokalisera felet. Bäst att starta med veven och lite startgas. ANVÄND INTE TANKEN det är garanterat bästa sättet att bcka ihop förgasaren med harts som den nya bensinen löser! Gör en extra tank av t.ex. en plastflaska och en bit slang direkt till motorn.
Lycka till med vevandet akta dig för bakslag, håll tummen på samma sida som fingrarna när du fattar veven!
PS till andra frågan; Om pilarna går upp som de skall har du väl kopplat +/- rätt! DS
Lycka till med vevandet akta dig för bakslag, håll tummen på samma sida som fingrarna när du fattar veven!
PS till andra frågan; Om pilarna går upp som de skall har du väl kopplat +/- rätt! DS
Spännande!
Om det bara är en solenoid och en järnkärna i pilarna så borde väl polariteten inte spela någon roll? Om en permanentmagnet är med i bilden blir det förstås skillnad.
3.4A, är inte det magnetiseringsströmmen till generatorn? Hur var det, bryts den strömmen bort med tändningslåset eller med nåt slags backströmsrelä....?
Om det bara är en solenoid och en järnkärna i pilarna så borde väl polariteten inte spela någon roll? Om en permanentmagnet är med i bilden blir det förstås skillnad.
3.4A, är inte det magnetiseringsströmmen till generatorn? Hur var det, bryts den strömmen bort med tändningslåset eller med nåt slags backströmsrelä....?
Laddströmmen kommer från batteriet via laddningsreläet när man vrider på tändningen och generatorn inte laddar. Relået kan mycket väl vara trasigt/hänga, inbegrep nog det i "generator" i mitt förra svar men tydlighet är ju bäst!
Poariteten skiftade med strömriktningen i min gamla fysikbok! (lägg höger hand på spolen med fingrarna i strömens riktning dvs från + till - och tummen pekar på "norr")
Poariteten skiftade med strömriktningen i min gamla fysikbok! (lägg höger hand på spolen med fingrarna i strömens riktning dvs från + till - och tummen pekar på "norr")