Ho e hemma nu, Lotta...
Moderator: Forumpolisen
Ho e hemma nu, Lotta...
I onsdags - d 13:e - rullade Lotta hem på trailer.
mönjad, tectylad, inoljad med nosen först. Lösgods i krom och aluminium förpackat inuti. T.o.m. fungerande strålkastarlampor. Liksom gummimattor väv, m.m. Samt omsorgsfullt täckt av lagårdsdamm.
Efter en del fipplande med tampar och klämmor visade det sig att tändsystemet mår utmärkt och levererar gnistor där sådana skall förekomma enligt Ottos Princip.
Det ska även noteras att startveven är ett gravt underskattad hjälpmedel för att pröva allehanda funktioner i en automobil.
Så var det med det. Lotta är hemma.
mönjad, tectylad, inoljad med nosen först. Lösgods i krom och aluminium förpackat inuti. T.o.m. fungerande strålkastarlampor. Liksom gummimattor väv, m.m. Samt omsorgsfullt täckt av lagårdsdamm.
Efter en del fipplande med tampar och klämmor visade det sig att tändsystemet mår utmärkt och levererar gnistor där sådana skall förekomma enligt Ottos Princip.
Det ska även noteras att startveven är ett gravt underskattad hjälpmedel för att pröva allehanda funktioner i en automobil.
Så var det med det. Lotta är hemma.
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Inte samma bil. Men ett par månader äldre syster, som nu får ärva namnet Lotta. Och kudden.
Hon är tvättad och har fått ett skyddande vaxskikt över lack och plåt.
Hon har fått gnista på stiften. Hon har tutat. Hon har tänt centralinstrumentet. Änglapit... flåt... änglavingarna har hon inte viftat med ännu. Drivlinan funkar. Kylet håller tätt efter att ha stått vattenfyllt en knapp vecka. Inget vatten i oljan eller i förbränningsrummen.
6V 77 Ah kostar tusen spänn drygt hos OK och biltillbehörsfirmor. 698:- på Biltema.
Ett problem lyder; Vilken slags glykol? 488-motorn har alu-topp. Glykol käkar aluminium. VAG har dock någon som klarar deras toppar på vattenboxrarna.
En intressant detalj är att hon saknar oljefilter. Farsans körjournaler visar mycket täta oljebyten.
Motorn är nu överfylld med olja och man önskar sig en indikation på att pumpen kan bygga upp ett oljetryck innan man slår eld i maskin på allvar. Hur gör man det? Plockar bort tryckgivaren och ser om det pinkar olja ur hålet när man kör runt motorn?
Hon är tvättad och har fått ett skyddande vaxskikt över lack och plåt.
Hon har fått gnista på stiften. Hon har tutat. Hon har tänt centralinstrumentet. Änglapit... flåt... änglavingarna har hon inte viftat med ännu. Drivlinan funkar. Kylet håller tätt efter att ha stått vattenfyllt en knapp vecka. Inget vatten i oljan eller i förbränningsrummen.
6V 77 Ah kostar tusen spänn drygt hos OK och biltillbehörsfirmor. 698:- på Biltema.
Ett problem lyder; Vilken slags glykol? 488-motorn har alu-topp. Glykol käkar aluminium. VAG har dock någon som klarar deras toppar på vattenboxrarna.
En intressant detalj är att hon saknar oljefilter. Farsans körjournaler visar mycket täta oljebyten.
Motorn är nu överfylld med olja och man önskar sig en indikation på att pumpen kan bygga upp ett oljetryck innan man slår eld i maskin på allvar. Hur gör man det? Plockar bort tryckgivaren och ser om det pinkar olja ur hålet när man kör runt motorn?