Ho e hemma nu, Lotta...

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lotta
Posts: 33
Joined: 06 Mar 2005, 21:05
Location: Eskilstuna

Ho e hemma nu, Lotta...

Post by Lotta »

I onsdags - d 13:e - rullade Lotta hem på trailer.
mönjad, tectylad, inoljad med nosen först. Lösgods i krom och aluminium förpackat inuti. T.o.m. fungerande strålkastarlampor. Liksom gummimattor väv, m.m. Samt omsorgsfullt täckt av lagårdsdamm.
Efter en del fipplande med tampar och klämmor visade det sig att tändsystemet mår utmärkt och levererar gnistor där sådana skall förekomma enligt Ottos Princip.
Det ska även noteras att startveven är ett gravt underskattad hjälpmedel för att pröva allehanda funktioner i en automobil.

Så var det med det. Lotta är hemma.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Kul... Har kanske inte riktigt förstått men är det samma bil som din pappa (eller vem det nu var i släkten)hade på 50´talet?
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Trevligt! Grattis! Nu ska hon väl trivas, lilla (l)Juva Lotta! [:)][^]
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Låter trevligt...hoppas vi får se resultatet så småningom. Du får hålla oss uppdaterade som sagt [:)]
Lotta
Posts: 33
Joined: 06 Mar 2005, 21:05
Location: Eskilstuna

Post by Lotta »

Inte samma bil. Men ett par månader äldre syster, som nu får ärva namnet Lotta. Och kudden.

Hon är tvättad och har fått ett skyddande vaxskikt över lack och plåt.
Hon har fått gnista på stiften. Hon har tutat. Hon har tänt centralinstrumentet. Änglapit... flåt... änglavingarna har hon inte viftat med ännu. Drivlinan funkar. Kylet håller tätt efter att ha stått vattenfyllt en knapp vecka. Inget vatten i oljan eller i förbränningsrummen.

6V 77 Ah kostar tusen spänn drygt hos OK och biltillbehörsfirmor. 698:- på Biltema.

Ett problem lyder; Vilken slags glykol? 488-motorn har alu-topp. Glykol käkar aluminium. VAG har dock någon som klarar deras toppar på vattenboxrarna.

En intressant detalj är att hon saknar oljefilter. Farsans körjournaler visar mycket täta oljebyten.
Motorn är nu överfylld med olja och man önskar sig en indikation på att pumpen kan bygga upp ett oljetryck innan man slår eld i maskin på allvar. Hur gör man det? Plockar bort tryckgivaren och ser om det pinkar olja ur hålet när man kör runt motorn?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

För att verkligen kolla oljetrycket, låna en adapter (ta med givaren som prov) och en manometer på en vänligt sinnad bilverkstad!
Post Reply