Clio RN div. problem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
olda0178
Posts: 14
Joined: 23 Feb 2005, 12:56
Location: Sweden
Contact:

Clio RN div. problem

Post by olda0178 »

Jag har just varit iväg och handlat en bil 'i brist på annat'.
Det råkade bli en liten Clio 'RN' 1.4 med 13200 mil på mätaren.
Inte onödigt pigg, och ganska så mycket vägljud. Men den verkar vara snål och är någorlunda bekväm för en låg typ som jag (190 cm)
Det verkar vara bra galvat, för det är ingen rost att tala om.

Nu är det så att jag inte har en aning om vad dessa bilar kräva.
Kamaxelrem, behöver den bytas snart eller är det rimligt att den redan är bytt? Startmotorn behöver en rejäl smäll med en hammare eller något hårt för att kvickna till, och när den går runt så låter den hemskt. Är det vanligt att den lägger av, och borde det funka med en bättre beg. eller skall man kosta på nytt?
Helljuset verkar inte klicka igång som det ska, håller man in spaken är helljuset tänt, men släpper jag spaken slocknar det. Ett reläbyte eller...?
Hastighetsmätaren för ett hemskt oväsen när det är några minusgrader, är det vajern eller mätaren som skall få en droppe olja eller är det bara att byta ut?
Torkaren stannar mitt på rutan när man stänger av den, vad kan det bero på? motor eller relä!?

Ja, det var allt som jag kan komma på [:)] är det något mer man skall hålla ett öga på eller är det bara att tuta och köra?

Mvh Olle

Ps. Snyggt forum by the way!
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Har oxå precis köpt clio och hade oxå problem med heljuset först innan jag kom på att man måste vrida till rätt halvljus, (finns ju två lägen med halvljus), i det ena läget "klickar" det å andra är det helljussignal (ljustuta)..
Å det andra får någon annan hjälpa dig med [:p]
olda0178
Posts: 14
Joined: 23 Feb 2005, 12:56
Location: Sweden
Contact:

Post by olda0178 »

Jorå, jag har testat båda lägena. det är bara på det ena som det går att ljustuta, och då man måste hålla skaken intryckt - det andra blir det inget liv alls i helljuset. [|)]
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Torkare - kolla alla säkringar. På många bilar är det en separat säkring för "parkering" av torkaren och går den sönder t.ex. om bladen frusit fast så stannar dom mitt på rutan. Om säkringarna är ok skulle jag kolla intervallreläet sen parkeringskontakten vid motorn och sist spaken
Ljusspaken går ofta sönder på äldre modeller runt -90, varannangångs-mekanismen är uppbyggd med tandhjul och spärrhakar av nylon som brister med tiden
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

kamrem brukar ha 12000 mil / max 5 år bytesintervall. Är den inte bytt ligger du i riskzonen, värt att kolla upp!
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

måste oxå byta kamrem.. [|)] min börjr närma sig 12000mil
olda0178
Posts: 14
Joined: 23 Feb 2005, 12:56
Location: Sweden
Contact:

Post by olda0178 »

Tack alla! Kamrem är nu beställd, det lutar åt att autofrance.se har det bästa priset på starmotor (1045:-)

Var det någon som hade något uppslag om hastighetsmätarens oväsen? Ere bökigt att plocka isär?
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

ang hastighetsmätaren så det troliga felet ligger nog i vajern och inte i huset. Min hoppade så där, så ja bytte och då slutade det ...det var på en femma .. det är lite klurigt att byta dom faktiskt ...någon som gjort det på en clio ??
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Min bror hade oxå samma problem på sin Clio med att hastighetsmätaren lät.. efter ett tag gick vajern av.. men han böt inte den själv, tror inte ens han försökte.
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Har aldrig bytt hastighetsmätarwiren på Clion. Däremot att ta loss den från Växellådan bör inte vara några problem även om det kan vara lite bökigt, likaså att få ur den ur själva "visarhuset".
När man plockar bort panelen tar man först väck den svarta överdelen, sitter i två torx-skruvar på sidorna samt tre i framkant. Då bör man se två skruvar i toppen, sitter även två undertill. För att komma åt dessa bör man ta bort kåpan bakom navet, sitter i två skruv har jag för mig. När kåpan är borta kan man kika in och upp och då skall man se två skruv. Lossa dem. Lossa därefter de kablar som går in i bakkant av panelen om det behövs. För att hålla fast wiren i givarhuset sitter ett litet plastlås. Plasten har två hullingar som går in i ett spår. Pressa ihop plasten, syns hur när man ser det, och dra ur.

Nu vet jag inte hur krångligt det är att få ut den, men förmodligen inte så krångligt som att få in den nya wiren. Det är som bekant trångbott i dessa bilar.

Önskar dig lycka till med "nya" bilen!

Mvh,
olda0178
Posts: 14
Joined: 23 Feb 2005, 12:56
Location: Sweden
Contact:

Post by olda0178 »

Jag har verkligen tur med min bilar just nu... Framhjulslagret rasade samman under färd. Det mer och mer brummande ljudet fråm framändan på bilen (som jag har hört i andra bilar) borde ha fått mej att iallafall stanna och kolla lite.
Det slog tvärnit när det gick 80 km/h, antagligen var det bromsskivan som som tillslut hamnade lite förmycket ur läge gentemot bromsoket. BANG!
Jag blev stående mellan Sala och Heby, och konstaterade att jag kommer att bli påkörd om jag står här i mörkret i en kurva, lika bra att köra de sista kilometrarna hem i lungt tempo. Det gick bra, men man kunde räkna rullarna i lagret som maldes ner till den storlek som behövdes för att ramla ur, och efter en stund så vart det helt tyst igen... weird känsla med ett framhjul som darrar lite. Nu står eländet på verkstad, jag orkar fan inte hålla på med detta nu, dessutom går det tydligen åt hydraulpress för detta - det har jag inte! Verkstaden får ta hand om startmotor och kamrem också. Grr! Vad dyrt det kommer att bli!
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

mmm det är som sagt inte bra att sitta åka med ett felande hjullager. Men hoppas det löser sig i alla fall..

/Robin
Post Reply