Clio RN div. problem
Moderator: Forumpolisen
Clio RN div. problem
Jag har just varit iväg och handlat en bil 'i brist på annat'.
Det råkade bli en liten Clio 'RN' 1.4 med 13200 mil på mätaren.
Inte onödigt pigg, och ganska så mycket vägljud. Men den verkar vara snål och är någorlunda bekväm för en låg typ som jag (190 cm)
Det verkar vara bra galvat, för det är ingen rost att tala om.
Nu är det så att jag inte har en aning om vad dessa bilar kräva.
Kamaxelrem, behöver den bytas snart eller är det rimligt att den redan är bytt? Startmotorn behöver en rejäl smäll med en hammare eller något hårt för att kvickna till, och när den går runt så låter den hemskt. Är det vanligt att den lägger av, och borde det funka med en bättre beg. eller skall man kosta på nytt?
Helljuset verkar inte klicka igång som det ska, håller man in spaken är helljuset tänt, men släpper jag spaken slocknar det. Ett reläbyte eller...?
Hastighetsmätaren för ett hemskt oväsen när det är några minusgrader, är det vajern eller mätaren som skall få en droppe olja eller är det bara att byta ut?
Torkaren stannar mitt på rutan när man stänger av den, vad kan det bero på? motor eller relä!?
Ja, det var allt som jag kan komma på [:)] är det något mer man skall hålla ett öga på eller är det bara att tuta och köra?
Mvh Olle
Ps. Snyggt forum by the way!
Det råkade bli en liten Clio 'RN' 1.4 med 13200 mil på mätaren.
Inte onödigt pigg, och ganska så mycket vägljud. Men den verkar vara snål och är någorlunda bekväm för en låg typ som jag (190 cm)
Det verkar vara bra galvat, för det är ingen rost att tala om.
Nu är det så att jag inte har en aning om vad dessa bilar kräva.
Kamaxelrem, behöver den bytas snart eller är det rimligt att den redan är bytt? Startmotorn behöver en rejäl smäll med en hammare eller något hårt för att kvickna till, och när den går runt så låter den hemskt. Är det vanligt att den lägger av, och borde det funka med en bättre beg. eller skall man kosta på nytt?
Helljuset verkar inte klicka igång som det ska, håller man in spaken är helljuset tänt, men släpper jag spaken slocknar det. Ett reläbyte eller...?
Hastighetsmätaren för ett hemskt oväsen när det är några minusgrader, är det vajern eller mätaren som skall få en droppe olja eller är det bara att byta ut?
Torkaren stannar mitt på rutan när man stänger av den, vad kan det bero på? motor eller relä!?
Ja, det var allt som jag kan komma på [:)] är det något mer man skall hålla ett öga på eller är det bara att tuta och köra?
Mvh Olle
Ps. Snyggt forum by the way!
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
Torkare - kolla alla säkringar. På många bilar är det en separat säkring för "parkering" av torkaren och går den sönder t.ex. om bladen frusit fast så stannar dom mitt på rutan. Om säkringarna är ok skulle jag kolla intervallreläet sen parkeringskontakten vid motorn och sist spaken
Ljusspaken går ofta sönder på äldre modeller runt -90, varannangångs-mekanismen är uppbyggd med tandhjul och spärrhakar av nylon som brister med tiden
Ljusspaken går ofta sönder på äldre modeller runt -90, varannangångs-mekanismen är uppbyggd med tandhjul och spärrhakar av nylon som brister med tiden
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Har aldrig bytt hastighetsmätarwiren på Clion. Däremot att ta loss den från Växellådan bör inte vara några problem även om det kan vara lite bökigt, likaså att få ur den ur själva "visarhuset".
När man plockar bort panelen tar man först väck den svarta överdelen, sitter i två torx-skruvar på sidorna samt tre i framkant. Då bör man se två skruvar i toppen, sitter även två undertill. För att komma åt dessa bör man ta bort kåpan bakom navet, sitter i två skruv har jag för mig. När kåpan är borta kan man kika in och upp och då skall man se två skruv. Lossa dem. Lossa därefter de kablar som går in i bakkant av panelen om det behövs. För att hålla fast wiren i givarhuset sitter ett litet plastlås. Plasten har två hullingar som går in i ett spår. Pressa ihop plasten, syns hur när man ser det, och dra ur.
Nu vet jag inte hur krångligt det är att få ut den, men förmodligen inte så krångligt som att få in den nya wiren. Det är som bekant trångbott i dessa bilar.
Önskar dig lycka till med "nya" bilen!
Mvh,
När man plockar bort panelen tar man först väck den svarta överdelen, sitter i två torx-skruvar på sidorna samt tre i framkant. Då bör man se två skruvar i toppen, sitter även två undertill. För att komma åt dessa bör man ta bort kåpan bakom navet, sitter i två skruv har jag för mig. När kåpan är borta kan man kika in och upp och då skall man se två skruv. Lossa dem. Lossa därefter de kablar som går in i bakkant av panelen om det behövs. För att hålla fast wiren i givarhuset sitter ett litet plastlås. Plasten har två hullingar som går in i ett spår. Pressa ihop plasten, syns hur när man ser det, och dra ur.
Nu vet jag inte hur krångligt det är att få ut den, men förmodligen inte så krångligt som att få in den nya wiren. Det är som bekant trångbott i dessa bilar.
Önskar dig lycka till med "nya" bilen!
Mvh,
Jag har verkligen tur med min bilar just nu... Framhjulslagret rasade samman under färd. Det mer och mer brummande ljudet fråm framändan på bilen (som jag har hört i andra bilar) borde ha fått mej att iallafall stanna och kolla lite.
Det slog tvärnit när det gick 80 km/h, antagligen var det bromsskivan som som tillslut hamnade lite förmycket ur läge gentemot bromsoket. BANG!
Jag blev stående mellan Sala och Heby, och konstaterade att jag kommer att bli påkörd om jag står här i mörkret i en kurva, lika bra att köra de sista kilometrarna hem i lungt tempo. Det gick bra, men man kunde räkna rullarna i lagret som maldes ner till den storlek som behövdes för att ramla ur, och efter en stund så vart det helt tyst igen... weird känsla med ett framhjul som darrar lite. Nu står eländet på verkstad, jag orkar fan inte hålla på med detta nu, dessutom går det tydligen åt hydraulpress för detta - det har jag inte! Verkstaden får ta hand om startmotor och kamrem också. Grr! Vad dyrt det kommer att bli!
Det slog tvärnit när det gick 80 km/h, antagligen var det bromsskivan som som tillslut hamnade lite förmycket ur läge gentemot bromsoket. BANG!
Jag blev stående mellan Sala och Heby, och konstaterade att jag kommer att bli påkörd om jag står här i mörkret i en kurva, lika bra att köra de sista kilometrarna hem i lungt tempo. Det gick bra, men man kunde räkna rullarna i lagret som maldes ner till den storlek som behövdes för att ramla ur, och efter en stund så vart det helt tyst igen... weird känsla med ett framhjul som darrar lite. Nu står eländet på verkstad, jag orkar fan inte hålla på med detta nu, dessutom går det tydligen åt hydraulpress för detta - det har jag inte! Verkstaden får ta hand om startmotor och kamrem också. Grr! Vad dyrt det kommer att bli!