Schema för vakumslangar, R5 TXE

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kai
Posts: 18
Joined: 17 Jan 2005, 16:39
Location: Sweden

Schema för vakumslangar, R5 TXE

Post by kai »

Hej jag har ett litet problem, Renault 5 TXE 89, jag besiktigade bilen och fick tokhöga avgasvärden på både HC och Co, testade att byta lambda sond mm men inget hjälpte, Co var fortfarande över 2 och Hc på 205.
Sen testade jag att rycka loss lite kablar till olika givare och se vad som hände (var uppkopplad mot avgasmätaren hela tiden), men inget hände då heller, tills jag ryckte vakumslangen till EGR ventilen, då gick värdena ner till normala, alltså hade EGR ventilen stått öppen på tomgång, den skall ju bara öppna lite vid gaspådrag, undra på att biljäveln drog soppa. Hursomhelst så är det nåt vajsing med vakumslangarna, så jag tänkte om någon vet vart jag kan hitta ett chema på hur slangarna skall gå.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Kan det inte bara vara egr ventilen som är väck ?

I alla fall så tycker ja den vakumslangen ska gå direkt till insuget, före spjället !

Det borde vara mest logiskt ...
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Fråga: Har du kollat stift, tändkablar och fördelarlock? Om inte, byt detta. Och vidare förutsätter jag att du har en servad motor med fräsch olja, oljefilter och luftfilter. Detta är sådant man går igenom INNAN man ger sig på en lambda. [8D]

Ha de'
kai
Posts: 18
Joined: 17 Jan 2005, 16:39
Location: Sweden

Post by kai »

Nej det kan ju inte vara EGR ventilen för när jag tog väck vakum slangen så gick ju avgasvärdena ner till normala, vilket innebär att det var vakum i slangen på tomgång vilket det inte skall vara, och vakum systemet är inte så enkelt att den bara går till insuget, det sitter en svart "burk" som alla vakumslangar går till, och om jag förstått det rätt så skall det finnas nån form av ventil som styr när vakumet skall komma just i denna slang.
Och givetvis hade jag bytt olja och kollat rotor, fördelare, tändkablar, luftfilter, INNAN jag gav mej på lambdan.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Vakuum till EGR borde nog ändå hämtas från ett hål vid kanten av trottelspjället så den får vakuum när man gasar men inte på tomgång. Sen kan det sitta en temperaturstyrd ventil eller magnetventil eller annat jox på slangen för att blanda in andra villkor (tror att EGR ska tillåtas öppna först när motorn är varm). Prova dra en slang direkt från spjällhuset till egr ventilen och se om det verkar funka bättre, det kanske kan ge nån ledtråd
kai
Posts: 18
Joined: 17 Jan 2005, 16:39
Location: Sweden

Post by kai »

HA!!
Den gick igenom besiktningen.
Har dock inte fastställt varför det är vakum i den slangen, men nu är det sk*tsamma,den är ju bortkopplad, och den dricker ju mindre utan EGR inkopplad.
Post Reply