Schema för vakumslangar, R5 TXE
Moderator: Forumpolisen
Schema för vakumslangar, R5 TXE
Hej jag har ett litet problem, Renault 5 TXE 89, jag besiktigade bilen och fick tokhöga avgasvärden på både HC och Co, testade att byta lambda sond mm men inget hjälpte, Co var fortfarande över 2 och Hc på 205.
Sen testade jag att rycka loss lite kablar till olika givare och se vad som hände (var uppkopplad mot avgasmätaren hela tiden), men inget hände då heller, tills jag ryckte vakumslangen till EGR ventilen, då gick värdena ner till normala, alltså hade EGR ventilen stått öppen på tomgång, den skall ju bara öppna lite vid gaspådrag, undra på att biljäveln drog soppa. Hursomhelst så är det nåt vajsing med vakumslangarna, så jag tänkte om någon vet vart jag kan hitta ett chema på hur slangarna skall gå.
Sen testade jag att rycka loss lite kablar till olika givare och se vad som hände (var uppkopplad mot avgasmätaren hela tiden), men inget hände då heller, tills jag ryckte vakumslangen till EGR ventilen, då gick värdena ner till normala, alltså hade EGR ventilen stått öppen på tomgång, den skall ju bara öppna lite vid gaspådrag, undra på att biljäveln drog soppa. Hursomhelst så är det nåt vajsing med vakumslangarna, så jag tänkte om någon vet vart jag kan hitta ett chema på hur slangarna skall gå.
Nej det kan ju inte vara EGR ventilen för när jag tog väck vakum slangen så gick ju avgasvärdena ner till normala, vilket innebär att det var vakum i slangen på tomgång vilket det inte skall vara, och vakum systemet är inte så enkelt att den bara går till insuget, det sitter en svart "burk" som alla vakumslangar går till, och om jag förstått det rätt så skall det finnas nån form av ventil som styr när vakumet skall komma just i denna slang.
Och givetvis hade jag bytt olja och kollat rotor, fördelare, tändkablar, luftfilter, INNAN jag gav mej på lambdan.
Och givetvis hade jag bytt olja och kollat rotor, fördelare, tändkablar, luftfilter, INNAN jag gav mej på lambdan.
Vakuum till EGR borde nog ändå hämtas från ett hål vid kanten av trottelspjället så den får vakuum när man gasar men inte på tomgång. Sen kan det sitta en temperaturstyrd ventil eller magnetventil eller annat jox på slangen för att blanda in andra villkor (tror att EGR ska tillåtas öppna först när motorn är varm). Prova dra en slang direkt från spjällhuset till egr ventilen och se om det verkar funka bättre, det kanske kan ge nån ledtråd