Vispgrädde i oljepåfyllningen
Moderator: Forumpolisen
Vispgrädde i oljepåfyllningen
Hej! Jag har en Clio 1,2 från 2002 och skulle fylla på lite motorolja i helgen. När jag lyfte på påfyllningslocket var det en vit smet som vipgrädde där. Jag har sett det i andra motorer om man kör korta sträckor och motorn inte hinner bli riktigt varm. Nu var det direkt efter en tur på ca 5 mil. Kan något vara fel?
Hej!
Den vitgula emmution som kan ses på undersidan av oljepåfyllningslocket är oftast resultatet av den ångbildning som sker i förbränningsutrymmet under hög temperatur och tryck. Den ånga som bildas tränger förbil kompressions- och oljeringar ner i vevhuset. Ångan blandar sig med den "oljedimma" som finns i vevhuset varvid den tidigare omtalade emmutionen bildas. Väderlek med hög luftfuktighet(ex höst) ger av ovan nämda anledning upphov till en rikligare förekomst av emmutioner. Tilläggas ska att det inte bara är oljepåfyllningslocket som "agerar mottagare" för emmutionen, insidan av ventilkåpan ser oftast likadan ut.
Den vitgula emmution som kan ses på undersidan av oljepåfyllningslocket är oftast resultatet av den ångbildning som sker i förbränningsutrymmet under hög temperatur och tryck. Den ånga som bildas tränger förbil kompressions- och oljeringar ner i vevhuset. Ångan blandar sig med den "oljedimma" som finns i vevhuset varvid den tidigare omtalade emmutionen bildas. Väderlek med hög luftfuktighet(ex höst) ger av ovan nämda anledning upphov till en rikligare förekomst av emmutioner. Tilläggas ska att det inte bara är oljepåfyllningslocket som "agerar mottagare" för emmutionen, insidan av ventilkåpan ser oftast likadan ut.
såja "professor" <b>Yr</b> är i gång igen! [:D][:D] med en vetenskaplikt korrekt benämning på majonäs! Anledningen till att man använder begreppet majonäs är för att alla vet hur det ser ut.
Tony och jag vet från vem uttrycket kommer ifrån...[:D][8D]
Detta kan förutom upprepade korta turer, framför allt vid kall och fuktig väderlek framkomma vid läckage vid cylindertoppen. Håller med HMR att kolla oljan, gärna direkt efter körning. Kolla även kylvätskan som sagt nivå och om det finns olja i den.
Tony och jag vet från vem uttrycket kommer ifrån...[:D][8D]
Detta kan förutom upprepade korta turer, framför allt vid kall och fuktig väderlek framkomma vid läckage vid cylindertoppen. Håller med HMR att kolla oljan, gärna direkt efter körning. Kolla även kylvätskan som sagt nivå och om det finns olja i den.
jocke hbg
Jag förmodar att epitet som jag givits av dig är ett uttryck för välvilja och skall bemötas
därefter! Jag har aldrig kritiserat ordet "majonäs" i sammanhanget, vilket man kan ledas att
tro när man läser ditt inlägg.
Självklart är det så att om kylvattnet kan tränga in i förbränningsrummet förbi en skadad packning mellan motorblock och cylinderhuvud, eller genom en spricka i cylinderhuvud/motorblock, så kommer en avsevärt större mängd vattenånga att bildas vid förbränningen. Detta leder naturligtvis till att bildandet av en vatten/olja-emmution kommer att mångfaldigas.
Jag förmodar att epitet som jag givits av dig är ett uttryck för välvilja och skall bemötas
därefter! Jag har aldrig kritiserat ordet "majonäs" i sammanhanget, vilket man kan ledas att
tro när man läser ditt inlägg.
Självklart är det så att om kylvattnet kan tränga in i förbränningsrummet förbi en skadad packning mellan motorblock och cylinderhuvud, eller genom en spricka i cylinderhuvud/motorblock, så kommer en avsevärt större mängd vattenånga att bildas vid förbränningen. Detta leder naturligtvis till att bildandet av en vatten/olja-emmution kommer att mångfaldigas.