Vispgrädde i oljepåfyllningen

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Clio
Posts: 17
Joined: 09 Mar 2004, 19:37
Location: Sweden

Vispgrädde i oljepåfyllningen

Post by Clio »

Hej! Jag har en Clio 1,2 från 2002 och skulle fylla på lite motorolja i helgen. När jag lyfte på påfyllningslocket var det en vit smet som vipgrädde där. Jag har sett det i andra motorer om man kör korta sträckor och motorn inte hinner bli riktigt varm. Nu var det direkt efter en tur på ca 5 mil. Kan något vara fel?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

mja det brukar väl vara efter långvarig användning på korta sträckor som olja blandas med kondensvatten och det blir vispgrädde? Jag tror inte sånt försvinner bums efter 5 mil men jag har aldrig kollat... Har du kört mycket korta sträckor?
Håller sig kylvätskenivån där den brukar vara?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

majonäs i oljelocket tyder på fukt,vatten i oljan.kan vara bara fukt,men kan åxå vara vatten läckage in till oljan..torka rent och kolla vatten nivån.
HMR
Posts: 4
Joined: 14 Nov 2004, 10:26
Location: Sweden
Contact:

Post by HMR »

På en gammal Citroen CX som jag uteslutande körde långa sträckor med hade jag ständigt grädde i locket. Inget att fästa sig vid.

Betydligt viktigare är att med oljestickan kolla så att inte oljan blivit grå för då finns vatten i oljan och du har fått ett allvarligt (dyrt) problem.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Den vitgula emmution som kan ses på undersidan av oljepåfyllningslocket är oftast resultatet av den ångbildning som sker i förbränningsutrymmet under hög temperatur och tryck. Den ånga som bildas tränger förbil kompressions- och oljeringar ner i vevhuset. Ångan blandar sig med den "oljedimma" som finns i vevhuset varvid den tidigare omtalade emmutionen bildas. Väderlek med hög luftfuktighet(ex höst) ger av ovan nämda anledning upphov till en rikligare förekomst av emmutioner. Tilläggas ska att det inte bara är oljepåfyllningslocket som "agerar mottagare" för emmutionen, insidan av ventilkåpan ser oftast likadan ut.
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

såja "professor" <b>Yr</b> är i gång igen! [:D][:D] med en vetenskaplikt korrekt benämning på majonäs! Anledningen till att man använder begreppet majonäs är för att alla vet hur det ser ut.
Tony och jag vet från vem uttrycket kommer ifrån...[:D][8D]

Detta kan förutom upprepade korta turer, framför allt vid kall och fuktig väderlek framkomma vid läckage vid cylindertoppen. Håller med HMR att kolla oljan, gärna direkt efter körning. Kolla även kylvätskan som sagt nivå och om det finns olja i den.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

jocke hbg
Jag förmodar att epitet som jag givits av dig är ett uttryck för välvilja och skall bemötas
därefter! Jag har aldrig kritiserat ordet "majonäs" i sammanhanget, vilket man kan ledas att
tro när man läser ditt inlägg.

Självklart är det så att om kylvattnet kan tränga in i förbränningsrummet förbi en skadad packning mellan motorblock och cylinderhuvud, eller genom en spricka i cylinderhuvud/motorblock, så kommer en avsevärt större mängd vattenånga att bildas vid förbränningen. Detta leder naturligtvis till att bildandet av en vatten/olja-emmution kommer att mångfaldigas.
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Helt rätt! Det är ren välvilja. Och med glimten i ögat!
Du har alltid så härligt tekniskt/vetenskaplikt korrekta benämningar på allt. Det är också bra att någon för sig i dessa termer. Keep up! [:)]
Post Reply