Ang JB5 lådan
Moderator: Forumpolisen
Ang JB5 lådan
Hej!
Jag undrar hur mycket JB5 lådan klarar av?
Anledningen att jag frågar är att jag tänkte turbokonvertera min lilla femma nu i vinter, och vill helst inte göra allt byge för att sedan upptäcka att man rasar lådan på en kvart. =P
Motorn i fråga är en C3J.
Recept :
1 st C3J motor.
1 st Garret GT17 turbo
1 st SAAB 900 IC
2 st tryckvakter
2 st startspridare (Saab 900)
Vad tror ni?
Jag undrar hur mycket JB5 lådan klarar av?
Anledningen att jag frågar är att jag tänkte turbokonvertera min lilla femma nu i vinter, och vill helst inte göra allt byge för att sedan upptäcka att man rasar lådan på en kvart. =P
Motorn i fråga är en C3J.
Recept :
1 st C3J motor.
1 st Garret GT17 turbo
1 st SAAB 900 IC
2 st tryckvakter
2 st startspridare (Saab 900)
Vad tror ni?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Racer X</i>
<br />låter bra men du lär väl behöva fler spridare än bara 2 tror jag. Turbovalet är perfekt liten och rätt modern
hur mycket hade du t'nkt ladda?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">spridarna är bara till för extrasoppa vid högre laddtryck,då tryckvakterna går i,jag tror det blir bra...
<br />låter bra men du lär väl behöva fler spridare än bara 2 tror jag. Turbovalet är perfekt liten och rätt modern
hur mycket hade du t'nkt ladda?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">spridarna är bara till för extrasoppa vid högre laddtryck,då tryckvakterna går i,jag tror det blir bra...
Tänkte att två räcker då det är en ganska liten motor. Men man kanske skulle investera i ett par lite större spridare från någon bättre begagnad skrothandel istället.
Jag tänkte ladda 0,4 - 0,6 bar.
Vill att bilen skall vara brukbar utan att rasa lådan, så åter till huvudfrågan : Hur mycket vrid pallar en original JB5 låda.
Läste att det är samma låda som i volvo 400 serie och att det då är en motor på 100hk / 140nM.
Men den lådan kanske är förstärkt.
Jag tänkte ladda 0,4 - 0,6 bar.
Vill att bilen skall vara brukbar utan att rasa lådan, så åter till huvudfrågan : Hur mycket vrid pallar en original JB5 låda.
Läste att det är samma låda som i volvo 400 serie och att det då är en motor på 100hk / 140nM.
Men den lådan kanske är förstärkt.
Jag körde med ett laddtryck på 1,2 bar och ett bränsletryck på 4,5 bar på min 440 turbo. Org. ska det vara 0,6 bar laddtryck och 3 bar bränsle.
Inte en aning om hur många hästar jag hade, men jag körde jämt med S40 t4, då med hjulspinn på alla växlarna utom 5'an.
Men växellådan höll inte, sprack i huset på två ställen.
När jag lossade plåtkåpan på gaveln fick jag ut en näve full med aluminiumdelar.
Inte en aning om hur många hästar jag hade, men jag körde jämt med S40 t4, då med hjulspinn på alla växlarna utom 5'an.
Men växellådan höll inte, sprack i huset på två ställen.
När jag lossade plåtkåpan på gaveln fick jag ut en näve full med aluminiumdelar.
har kört sönder 1!!
så skaffa dig ett par! =)
Intressant recept skriv gärna lite mer o skicka in bilder!!
Ett tips! Bygg så du kan köra 4st kallstartare. sen kan du ju själv bestämma hur många du ska driva! 2st tryckvakter?? du behöver bara en, och ta den från 9000 likaså kallstarterna!
eller så använder du spridare från ett mekaniskt sprut!!!
så skaffa dig ett par! =)
Intressant recept skriv gärna lite mer o skicka in bilder!!
Ett tips! Bygg så du kan köra 4st kallstartare. sen kan du ju själv bestämma hur många du ska driva! 2st tryckvakter?? du behöver bara en, och ta den från 9000 likaså kallstarterna!
eller så använder du spridare från ett mekaniskt sprut!!!