Ang JB5 lådan

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

lefracuss
Posts: 15
Joined: 22 Sep 2004, 15:58
Location: Sweden

Ang JB5 lådan

Post by lefracuss »

Hej!
Jag undrar hur mycket JB5 lådan klarar av?
Anledningen att jag frågar är att jag tänkte turbokonvertera min lilla femma nu i vinter, och vill helst inte göra allt byge för att sedan upptäcka att man rasar lådan på en kvart. =P
Motorn i fråga är en C3J.

Recept :
1 st C3J motor.
1 st Garret GT17 turbo
1 st SAAB 900 IC
2 st tryckvakter
2 st startspridare (Saab 900)

Vad tror ni?
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

låter bra men du lär väl behöva fler spridare än bara 2 tror jag. Turbovalet är perfekt liten och rätt modern :)

hur mycket hade du t'nkt ladda?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Racer X</i>
<br />låter bra men du lär väl behöva fler spridare än bara 2 tror jag. Turbovalet är perfekt liten och rätt modern :)

hur mycket hade du t'nkt ladda?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">spridarna är bara till för extrasoppa vid högre laddtryck,då tryckvakterna går i,jag tror det blir bra...
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

jo men det är startspridare så dom är inte så stora... vet att dom som konverterar 2,0l sierror använder sig av minst 4.
lefracuss
Posts: 15
Joined: 22 Sep 2004, 15:58
Location: Sweden

Post by lefracuss »

Tänkte att två räcker då det är en ganska liten motor. Men man kanske skulle investera i ett par lite större spridare från någon bättre begagnad skrothandel istället.

Jag tänkte ladda 0,4 - 0,6 bar.
Vill att bilen skall vara brukbar utan att rasa lådan, så åter till huvudfrågan : Hur mycket vrid pallar en original JB5 låda.
Läste att det är samma låda som i volvo 400 serie och att det då är en motor på 100hk / 140nM.
Men den lådan kanske är förstärkt.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Jag åker själv med 0,9bar och ca 190hk den lådan håller utan några problem .
lefracuss
Posts: 15
Joined: 22 Sep 2004, 15:58
Location: Sweden

Post by lefracuss »

Det var ord som jag gillar =)
Så det är inga problem att köra med 0,6 bar vad det gäller växellådan alltså?
Någon som kan ge ett hum om hur mycket man kan plocka ur C3J motorn med överladdning?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

350hk skall väl gå om man har pengarna..
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Lite över 400 om din plånbok har lust =275kh/Liter
User avatar
Voiden
Posts: 51
Joined: 07 Jun 2004, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Post by Voiden »

Jag körde med ett laddtryck på 1,2 bar och ett bränsletryck på 4,5 bar på min 440 turbo. Org. ska det vara 0,6 bar laddtryck och 3 bar bränsle.
Inte en aning om hur många hästar jag hade, men jag körde jämt med S40 t4, då med hjulspinn på alla växlarna utom 5'an.

Men växellådan höll inte, sprack i huset på två ställen.
När jag lossade plåtkåpan på gaveln fick jag ut en näve full med aluminiumdelar.
kempe
Posts: 70
Joined: 20 May 2003, 09:54
Location: Sweden

Post by kempe »

har kört sönder 1!!
så skaffa dig ett par! =)

Intressant recept skriv gärna lite mer o skicka in bilder!!

Ett tips! Bygg så du kan köra 4st kallstartare. sen kan du ju själv bestämma hur många du ska driva! 2st tryckvakter?? du behöver bara en, och ta den från 9000 likaså kallstarterna!
eller så använder du spridare från ett mekaniskt sprut!!!
lefracuss
Posts: 15
Joined: 22 Sep 2004, 15:58
Location: Sweden

Post by lefracuss »

Tackar för tipsen. Kommer att ge lite Feedback vartefter detta projekt fortlöper.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

-Visst kan du köra sönder den ,varva upp motorn till 7.000rpm och släpp kopplingen tror säkert att då går de flästa lådor sönder.
eller starta mjukt på 1:an .
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

men vilken motor snackas det om nu? är det en 1,4a 1,4a förgasare?? går det att trycka igenom en sådan??
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ja man kan trycka genom en förgasare om den är tillverkad för överladdning,annars inte...
Post Reply