mappsensor??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
FOX646
Posts: 22
Joined: 01 Feb 2004, 22:37
Location: Sweden

mappsensor??

Post by FOX646 »

har ingen anning om vad det är. är till en gte. nån som kan förklara. och pris på en sån
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Den mäter vakuumet i insuget så att insprutningen kan beräkna hur mycket luft det kommer in i motorn. Det finns olika sätt att mäta flödet av luft in i motorn.
1 En mapsensor som mäter vakuum.
2 En luftmängdsmätare (LMM?) där luften passerar en upphettad tråd som man sedan mäter motståndet över(lite osäker på funktionen) Dessa brukar ha en tendens att gå sönder om man monterat ett sportluftfiler med luftfilterolja. Om det kommer olja på tråden brukar den brännas av tydligen.
3 En klaffsensor (vet ej förkortning) som en hundlucka där luftströmmen tvingar den att öppnas, Man mäter sedan hur myckat den är öppen för att få fram mängden luft.

Mappsensor är nog det mest optimala då den inte utgör någon strypning av insugsluften.
På gte så går det en vakuumslang från mitten av insuget till en liten svart låda som är mapsensorn.
mekonomen tar 700:- för en sån.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mr. Pink</i>
<br />Den mäter vakuumet i insuget så att insprutningen kan beräkna hur mycket luft det kommer in i motorn. Det finns olika sätt att mäta flödet av luft in i motorn.
1 En mapsensor som mäter vakuum.
2 En luftmängdsmätare (LMM?) där luften passerar en upphettad tråd som man sedan mäter motståndet över(lite osäker på funktionen) Dessa brukar ha en tendens att gå sönder om man monterat ett sportluftfiler med luftfilterolja. Om det kommer olja på tråden brukar den brännas av tydlige.
3 En klaffsensor (vet ej förkortning) som en hundlucka där luftströmmen tvingar den att öppnas, Man mäter sedan hur myckat den är öppen för att få fram mängden luft.
Mappsensor är nog det mest optimala då den inte utgör någon strypning av insugsluften.
På gte så går det en vakuumslang från mitten av insuget till en liten svart låda som är mapsensorn.
mekonomen tar 700:- för en sån.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

2:an brukar man ju kalla luftmassmätare och 3:an där emot luftmängdmätare.. Vet att det är svårt att blanda ihop dom gjorde jag med mycket innan, jag började jobba med bilar..
FOX646
Posts: 22
Joined: 01 Feb 2004, 22:37
Location: Sweden

Post by FOX646 »

fint för dom svaren... har hittat en gte som lamda sonden och mappsensorn e trasig så den startar inte.. vad tycker ni om det. ska den gå endå???
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by FOX646</i>
<br />fint för dom svaren... har hittat en gte som lamda sonden och mappsensorn e trasig så den startar inte.. vad tycker ni om det. ska den gå endå???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">frågan är hur vet man att det är dom felen???
FOX646
Posts: 22
Joined: 01 Feb 2004, 22:37
Location: Sweden

Post by FOX646 »

verkstad.. den står där nu å enligt dom så var det de... en kompis var å kollade på bilen å frågade dom
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tycker det låter som konstiga fel...du kan ju komp testa den,och försäkra dig om att det finns gnista som det skall..annars kan det väl vara ett bra köp,bilar som inte funkar blir ju billigare än när dom är hela...så bjud vad du tycker är skapligt för en trasig bil...borde gå att hitta en mappsensor på skroten....
Post Reply