mappsensor??
Moderator: Forumpolisen
mappsensor??
har ingen anning om vad det är. är till en gte. nån som kan förklara. och pris på en sån
Den mäter vakuumet i insuget så att insprutningen kan beräkna hur mycket luft det kommer in i motorn. Det finns olika sätt att mäta flödet av luft in i motorn.
1 En mapsensor som mäter vakuum.
2 En luftmängdsmätare (LMM?) där luften passerar en upphettad tråd som man sedan mäter motståndet över(lite osäker på funktionen) Dessa brukar ha en tendens att gå sönder om man monterat ett sportluftfiler med luftfilterolja. Om det kommer olja på tråden brukar den brännas av tydligen.
3 En klaffsensor (vet ej förkortning) som en hundlucka där luftströmmen tvingar den att öppnas, Man mäter sedan hur myckat den är öppen för att få fram mängden luft.
Mappsensor är nog det mest optimala då den inte utgör någon strypning av insugsluften.
På gte så går det en vakuumslang från mitten av insuget till en liten svart låda som är mapsensorn.
mekonomen tar 700:- för en sån.
1 En mapsensor som mäter vakuum.
2 En luftmängdsmätare (LMM?) där luften passerar en upphettad tråd som man sedan mäter motståndet över(lite osäker på funktionen) Dessa brukar ha en tendens att gå sönder om man monterat ett sportluftfiler med luftfilterolja. Om det kommer olja på tråden brukar den brännas av tydligen.
3 En klaffsensor (vet ej förkortning) som en hundlucka där luftströmmen tvingar den att öppnas, Man mäter sedan hur myckat den är öppen för att få fram mängden luft.
Mappsensor är nog det mest optimala då den inte utgör någon strypning av insugsluften.
På gte så går det en vakuumslang från mitten av insuget till en liten svart låda som är mapsensorn.
mekonomen tar 700:- för en sån.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mr. Pink</i>
<br />Den mäter vakuumet i insuget så att insprutningen kan beräkna hur mycket luft det kommer in i motorn. Det finns olika sätt att mäta flödet av luft in i motorn.
1 En mapsensor som mäter vakuum.
2 En luftmängdsmätare (LMM?) där luften passerar en upphettad tråd som man sedan mäter motståndet över(lite osäker på funktionen) Dessa brukar ha en tendens att gå sönder om man monterat ett sportluftfiler med luftfilterolja. Om det kommer olja på tråden brukar den brännas av tydlige.
3 En klaffsensor (vet ej förkortning) som en hundlucka där luftströmmen tvingar den att öppnas, Man mäter sedan hur myckat den är öppen för att få fram mängden luft.
Mappsensor är nog det mest optimala då den inte utgör någon strypning av insugsluften.
På gte så går det en vakuumslang från mitten av insuget till en liten svart låda som är mapsensorn.
mekonomen tar 700:- för en sån.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
2:an brukar man ju kalla luftmassmätare och 3:an där emot luftmängdmätare.. Vet att det är svårt att blanda ihop dom gjorde jag med mycket innan, jag började jobba med bilar..
<br />Den mäter vakuumet i insuget så att insprutningen kan beräkna hur mycket luft det kommer in i motorn. Det finns olika sätt att mäta flödet av luft in i motorn.
1 En mapsensor som mäter vakuum.
2 En luftmängdsmätare (LMM?) där luften passerar en upphettad tråd som man sedan mäter motståndet över(lite osäker på funktionen) Dessa brukar ha en tendens att gå sönder om man monterat ett sportluftfiler med luftfilterolja. Om det kommer olja på tråden brukar den brännas av tydlige.
3 En klaffsensor (vet ej förkortning) som en hundlucka där luftströmmen tvingar den att öppnas, Man mäter sedan hur myckat den är öppen för att få fram mängden luft.
Mappsensor är nog det mest optimala då den inte utgör någon strypning av insugsluften.
På gte så går det en vakuumslang från mitten av insuget till en liten svart låda som är mapsensorn.
mekonomen tar 700:- för en sån.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
2:an brukar man ju kalla luftmassmätare och 3:an där emot luftmängdmätare.. Vet att det är svårt att blanda ihop dom gjorde jag med mycket innan, jag började jobba med bilar..
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by FOX646</i>
<br />fint för dom svaren... har hittat en gte som lamda sonden och mappsensorn e trasig så den startar inte.. vad tycker ni om det. ska den gå endå???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">frågan är hur vet man att det är dom felen???
<br />fint för dom svaren... har hittat en gte som lamda sonden och mappsensorn e trasig så den startar inte.. vad tycker ni om det. ska den gå endå???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">frågan är hur vet man att det är dom felen???
Tycker det låter som konstiga fel...du kan ju komp testa den,och försäkra dig om att det finns gnista som det skall..annars kan det väl vara ett bra köp,bilar som inte funkar blir ju billigare än när dom är hela...så bjud vad du tycker är skapligt för en trasig bil...borde gå att hitta en mappsensor på skroten....