Renault Clio 1.6 2003, Motor stop. Kamrem sönder?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Liljekrantz
Posts: 7
Joined: 28 Jul 2013, 20:00
Location: Göteborg

Renault Clio 1.6 2003, Motor stop. Kamrem sönder?

Post by Liljekrantz »

Det var kamremmen stämpel på att den är bytt betyder väl inget om det inte är en auktoriserad verkstad.
Last edited by Liljekrantz on 29 Jul 2013, 08:39, edited 1 time in total.
Mattias Lundén Liljekrantz
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Renault Clio 1.6 2003, Motor stop. Kamrem sönder?

Post by Starbright »

Låter motorn som vanligt när du försöker starta den eller låter det som om den saknar kompression?

Låter den som vanligt är det nog inte ett kamremshaveri, men om den bara "vispar" runt är det nog ett remhaveri

Låter den normalt.. kolla om den får soppa och gnista.

Hälsningar Johnny
Johnny Söderström
Liljekrantz
Posts: 7
Joined: 28 Jul 2013, 20:00
Location: Göteborg

Re: Renault Clio 1.6 2003, Motor stop. Kamrem sönder?

Post by Liljekrantz »

Bilen låter ungefär som denna i videon.

http://www.youtube.com/watch?v=kjhSR8RJ ... Sms3swcfUx
Mattias Lundén Liljekrantz
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Renault Clio 1.6 2003, Motor stop. Kamrem sönder?

Post by rewrew »

Stannade den under färd så är det förmodligen kamremmen och krökta ventiler =dyrt

Uppstod problemet när du skulle starta kan det vara kamremmen och ventilerna har klarat sig eller så är det fel på startmotorn (lite svårt att höra)
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Liljekrantz
Posts: 7
Joined: 28 Jul 2013, 20:00
Location: Göteborg

Re: Renault Clio 1.6 2003, Motor stop. Kamrem sönder?

Post by Liljekrantz »

Har pratat med de från Bilia där bilen står atm. De skulle kosta 20k minimum troligen 25k att fixa vilket är vad jag betalde för bilen. Känner en som kan meka dock så om jag får han att hjälpa mig så blir det kanske värt att laga. Har letat runt lite efter ett topplock för 1.6.an men det är inte lätt att hitta. Vad tror ni materialet kommer att kosta för rem, vattenpump och topplock? Även alla smågrejer som vevaxel eller vad det kallas.

Tack
Mattias Lundén Liljekrantz
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Renault Clio 1.6 2003, Motor stop. Kamrem sönder?

Post by rewrew »

Been there, done that

kolla i tråden

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... hp?t=13294

Få tag i lös topp kan vara svårt, men det brukar bara vara ventiler som är skadade

Köp märkesgrejer är att rekommendera. Nu berodde inte mitt haveri på enbart detta utan jag hade inte fått i klacken på remspännaren i det rätta spåret så den hamnade något på sned vid förra bytet av kamrem.
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Renault Clio 1.6 2003, Motor stop. Kamrem sönder?

Post by linkan62 »

Liljekrantz wrote:Har pratat med de från Bilia där bilen står atm. De skulle kosta 20k minimum troligen 25k att fixa vilket är vad jag betalde för bilen. Känner en som kan meka dock så om jag får han att hjälpa mig så blir det kanske värt att laga. Har letat runt lite efter ett topplock för 1.6.an men det är inte lätt att hitta. Vad tror ni materialet kommer att kosta för rem, vattenpump och topplock? Även alla smågrejer som vevaxel eller vad det kallas.

Tack
Skulle nog kolla upp vad en beg motor skulle kosta. Troligtvis bli det billigare och enklare att byta....
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 1.6 2003, Motor stop. Kamrem sönder?

Post by Tony »

Beror på var tummen sitter på handen och var man får tag på delar, jag fixade ett kamremsbrott på en R19 16v var 8 krokiga ventiler, fixade det för 1000kr i material,då var ventilerna gratis och jobbet.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply