Renault Clio 1.6 2003, Motor stop. Kamrem sönder?
Moderator: Forumpolisen
-
Renault Clio 1.6 2003, Motor stop. Kamrem sönder?
Det var kamremmen stämpel på att den är bytt betyder väl inget om det inte är en auktoriserad verkstad.
Last edited by Liljekrantz on 29 Jul 2013, 08:39, edited 1 time in total.
Mattias Lundén Liljekrantz
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Re: Renault Clio 1.6 2003, Motor stop. Kamrem sönder?
Låter motorn som vanligt när du försöker starta den eller låter det som om den saknar kompression?
Låter den som vanligt är det nog inte ett kamremshaveri, men om den bara "vispar" runt är det nog ett remhaveri
Låter den normalt.. kolla om den får soppa och gnista.
Hälsningar Johnny
Låter den som vanligt är det nog inte ett kamremshaveri, men om den bara "vispar" runt är det nog ett remhaveri
Låter den normalt.. kolla om den får soppa och gnista.
Hälsningar Johnny
Johnny Söderström
-
Stannade den under färd så är det förmodligen kamremmen och krökta ventiler =dyrt
Uppstod problemet när du skulle starta kan det vara kamremmen och ventilerna har klarat sig eller så är det fel på startmotorn (lite svårt att höra)
Uppstod problemet när du skulle starta kan det vara kamremmen och ventilerna har klarat sig eller så är det fel på startmotorn (lite svårt att höra)
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
-
Har pratat med de från Bilia där bilen står atm. De skulle kosta 20k minimum troligen 25k att fixa vilket är vad jag betalde för bilen. Känner en som kan meka dock så om jag får han att hjälpa mig så blir det kanske värt att laga. Har letat runt lite efter ett topplock för 1.6.an men det är inte lätt att hitta. Vad tror ni materialet kommer att kosta för rem, vattenpump och topplock? Även alla smågrejer som vevaxel eller vad det kallas.
Tack
Tack
Been there, done that
kolla i tråden
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... hp?t=13294
Få tag i lös topp kan vara svårt, men det brukar bara vara ventiler som är skadade
Köp märkesgrejer är att rekommendera. Nu berodde inte mitt haveri på enbart detta utan jag hade inte fått i klacken på remspännaren i det rätta spåret så den hamnade något på sned vid förra bytet av kamrem.
kolla i tråden
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... hp?t=13294
Få tag i lös topp kan vara svårt, men det brukar bara vara ventiler som är skadade
Köp märkesgrejer är att rekommendera. Nu berodde inte mitt haveri på enbart detta utan jag hade inte fått i klacken på remspännaren i det rätta spåret så den hamnade något på sned vid förra bytet av kamrem.
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Skulle nog kolla upp vad en beg motor skulle kosta. Troligtvis bli det billigare och enklare att byta....Liljekrantz wrote:Har pratat med de från Bilia där bilen står atm. De skulle kosta 20k minimum troligen 25k att fixa vilket är vad jag betalde för bilen. Känner en som kan meka dock så om jag får han att hjälpa mig så blir det kanske värt att laga. Har letat runt lite efter ett topplock för 1.6.an men det är inte lätt att hitta. Vad tror ni materialet kommer att kosta för rem, vattenpump och topplock? Även alla smågrejer som vevaxel eller vad det kallas.
Tack
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
Beror på var tummen sitter på handen och var man får tag på delar, jag fixade ett kamremsbrott på en R19 16v var 8 krokiga ventiler, fixade det för 1000kr i material,då var ventilerna gratis och jobbet.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen