Clio RN -92 - startproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hampus
Posts: 10
Joined: 20 Feb 2004, 09:33
Location: Sweden
Contact:

Clio RN -92 - startproblem

Post by Hampus »

Är en helt ny (och nöjd) Renault Clio ägare. Vilken bil, den går som en klocka. När den väl startar - för det är det som är problemet.

Köpte den förra veckan och har kört i stort sett varje dag, och så i tisdags börjde problemen. Den ville inte starta. Det lät som det brukar göra när batteriet är slut, vilket är konstigt för det borde inte vara det. Jag kontrollerade så att jag inte hade glömt någonting på, som lampor, radio, mm. men det hade jag inte gjort. Hur som helst fick jag ta T-banan till jobbet. På kvälen använde vi pappas bil för att starta den, vartefter vi stälde ner den i garaget (där pappas bil brukar stå). Igårkväl skulle jag ut och nöjesköra lite och bilen ville inte starta problemfritt. Det verkade som om startmotorn/batteriet sa: -Jag vill inte, men låt gå för den här gången.

Och så i morse när jag skulle iväg var bilen lika död (bilen stog utomhus). Batteiet var helt dött, statmotorn snurrade inte ens (laporna på instrumentpanelen lös dock).

Och nu till frågan. Vad kan vara fel? Batterivattennivån är ok och enligt laddningslapan på panelen ska allt funka (lampan lyser INTE när allt fungerar som det ska, eller hur). Så både jag och farsan står och kliar våra huvuden. Vi ska ikväl ta upp batteriet och ladda det inomhus hela natten. Men det känns lite konstigt att den står och laddar ut på natten (eller inte laddas alls när man kör).

//En nöjd, nybliven, renault-ägare.
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

Batteri lampan ska lysa när bara tändnigen är på och släckas sen när motorn börgat snurra så mycket att generatorn levererar stöm, hänger du me,?
lyser aldrig lampan så har du felet där.
Hampus
Posts: 10
Joined: 20 Feb 2004, 09:33
Location: Sweden
Contact:

Post by Hampus »

Jo då,..jag hänger med :)

Lampan lyser när tändningen är på men slocknar sen, så det är inte problemet.
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Hade liknande problem med min förra sommaren. Den startade finfint tills en dag... Gick segt som tusan o sen gick han igång. Till slut startade den inte. Laddade batteriet och det höll några turer. Så kom man ut och skulle starta - men där gick man bet.
Allt var som det skulle vad gäller lampor på panelen. Hände att batterilampan blinkade till när man var ute och körde.
Mätte sedan på batteriet (med vanlig multimeter) och där var felet... Det var slut helt enkelt, bytte batteri och sen dess har jag inte haft några problem med det. Så ett tips kan ju vara att mäta spänningen.

MvH
Hampus
Posts: 10
Joined: 20 Feb 2004, 09:33
Location: Sweden
Contact:

Post by Hampus »

Ok,..då är det bara att byta batteri.

Tack för hjälpen

//Hampus
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Tja, mät på det först... Så det inte är ngt annat. Vore tråkigt att slänga ut pengar på ett nytt batteri och så visar det sig att det inte var det som var felet.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Batterierna håller väl inte lika längre nu som de gjorde förr? Dessutom blir de fortare dåliga om de inte brukas frekvent (typ om man har bilen avställd halva året och då får ju inte batteriet jobba).
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

kolla alla jordkontakter om nu inte generatorn verkar ladda kan vara så att jordkabeln till generatorn e dålig o då startar den inte o laddar ur ganska lätt
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Miss Mégane</i>
<br />Batterierna håller väl inte lika längre nu som de gjorde förr? Dessutom blir de fortare dåliga om de inte brukas frekvent (typ om man har bilen avställd halva året och då får ju inte batteriet jobba).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Framförallt är bilarna mer beroende av ett fräsht batteri med alla elektronik i dem! Motorstyrningen brukar slås ut vid runt 11 volt.
Dålig kontakt i kopntakterna på polerna (särskilt sådana av bly!) är rätt vanligt. Lite övergångsmotstånd så är det kört!
Post Reply