Clio RN -92 - startproblem
Moderator: Forumpolisen
Clio RN -92 - startproblem
Är en helt ny (och nöjd) Renault Clio ägare. Vilken bil, den går som en klocka. När den väl startar - för det är det som är problemet.
Köpte den förra veckan och har kört i stort sett varje dag, och så i tisdags börjde problemen. Den ville inte starta. Det lät som det brukar göra när batteriet är slut, vilket är konstigt för det borde inte vara det. Jag kontrollerade så att jag inte hade glömt någonting på, som lampor, radio, mm. men det hade jag inte gjort. Hur som helst fick jag ta T-banan till jobbet. På kvälen använde vi pappas bil för att starta den, vartefter vi stälde ner den i garaget (där pappas bil brukar stå). Igårkväl skulle jag ut och nöjesköra lite och bilen ville inte starta problemfritt. Det verkade som om startmotorn/batteriet sa: -Jag vill inte, men låt gå för den här gången.
Och så i morse när jag skulle iväg var bilen lika död (bilen stog utomhus). Batteiet var helt dött, statmotorn snurrade inte ens (laporna på instrumentpanelen lös dock).
Och nu till frågan. Vad kan vara fel? Batterivattennivån är ok och enligt laddningslapan på panelen ska allt funka (lampan lyser INTE när allt fungerar som det ska, eller hur). Så både jag och farsan står och kliar våra huvuden. Vi ska ikväl ta upp batteriet och ladda det inomhus hela natten. Men det känns lite konstigt att den står och laddar ut på natten (eller inte laddas alls när man kör).
//En nöjd, nybliven, renault-ägare.
Köpte den förra veckan och har kört i stort sett varje dag, och så i tisdags börjde problemen. Den ville inte starta. Det lät som det brukar göra när batteriet är slut, vilket är konstigt för det borde inte vara det. Jag kontrollerade så att jag inte hade glömt någonting på, som lampor, radio, mm. men det hade jag inte gjort. Hur som helst fick jag ta T-banan till jobbet. På kvälen använde vi pappas bil för att starta den, vartefter vi stälde ner den i garaget (där pappas bil brukar stå). Igårkväl skulle jag ut och nöjesköra lite och bilen ville inte starta problemfritt. Det verkade som om startmotorn/batteriet sa: -Jag vill inte, men låt gå för den här gången.
Och så i morse när jag skulle iväg var bilen lika död (bilen stog utomhus). Batteiet var helt dött, statmotorn snurrade inte ens (laporna på instrumentpanelen lös dock).
Och nu till frågan. Vad kan vara fel? Batterivattennivån är ok och enligt laddningslapan på panelen ska allt funka (lampan lyser INTE när allt fungerar som det ska, eller hur). Så både jag och farsan står och kliar våra huvuden. Vi ska ikväl ta upp batteriet och ladda det inomhus hela natten. Men det känns lite konstigt att den står och laddar ut på natten (eller inte laddas alls när man kör).
//En nöjd, nybliven, renault-ägare.
-
- Posts: 271
- Joined: 05 Feb 2003, 17:07
- Location: Sweden
- Contact:
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Hade liknande problem med min förra sommaren. Den startade finfint tills en dag... Gick segt som tusan o sen gick han igång. Till slut startade den inte. Laddade batteriet och det höll några turer. Så kom man ut och skulle starta - men där gick man bet.
Allt var som det skulle vad gäller lampor på panelen. Hände att batterilampan blinkade till när man var ute och körde.
Mätte sedan på batteriet (med vanlig multimeter) och där var felet... Det var slut helt enkelt, bytte batteri och sen dess har jag inte haft några problem med det. Så ett tips kan ju vara att mäta spänningen.
MvH
Allt var som det skulle vad gäller lampor på panelen. Hände att batterilampan blinkade till när man var ute och körde.
Mätte sedan på batteriet (med vanlig multimeter) och där var felet... Det var slut helt enkelt, bytte batteri och sen dess har jag inte haft några problem med det. Så ett tips kan ju vara att mäta spänningen.
MvH
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Miss Mégane</i>
<br />Batterierna håller väl inte lika längre nu som de gjorde förr? Dessutom blir de fortare dåliga om de inte brukas frekvent (typ om man har bilen avställd halva året och då får ju inte batteriet jobba).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Framförallt är bilarna mer beroende av ett fräsht batteri med alla elektronik i dem! Motorstyrningen brukar slås ut vid runt 11 volt.
Dålig kontakt i kopntakterna på polerna (särskilt sådana av bly!) är rätt vanligt. Lite övergångsmotstånd så är det kört!
<br />Batterierna håller väl inte lika längre nu som de gjorde förr? Dessutom blir de fortare dåliga om de inte brukas frekvent (typ om man har bilen avställd halva året och då får ju inte batteriet jobba).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Framförallt är bilarna mer beroende av ett fräsht batteri med alla elektronik i dem! Motorstyrningen brukar slås ut vid runt 11 volt.
Dålig kontakt i kopntakterna på polerna (särskilt sådana av bly!) är rätt vanligt. Lite övergångsmotstånd så är det kört!