komma med lite ideér här:
Har nyligen genomfört en topplocksrenovering på min renault
laguna -02 med 1.8 liters motorn.
Lite info om vad som gjorts innan jag kommer till själva problemet:
-Några ventiler var otäta så alla ventiler + ventilsäten har slipats, några ventiler bytte i samband.
- har bytt några "hydrualiska ventillyftare"
- nya packboxar + täcklock för kammarna
-ny vattenpump, kamrem, sträckare o allt som hör till.( bultar mm)
- nya bultar/muttar till kamdreven
- nya packningar insug o avgas.
- standardservice(olja, filter, o stift)
Allting har dragits med momentnyckel enligt specifikationer
Nu till problemet:
Efter att jag monterat ihop allting så har den gått som en klocka fram till
i fredags då bilen gått ca 50 mil efter renoveringen, då jag får se att det helt plötsligt försvunnit en hel del olja!
Öppnar huven och kollar med motorn igång, får se att nere vid generatorremmen nära vevaxeln är det en synlig oljedimma!!!
Stänger av motorn och känner där jag kommer åt,
verkar som det finns en läcka någonstans i närheten av kamremmen.
Misstänker täcklocket till vvt-drevet, då den packningen är det enda som återanvänts.
Forslar ut bilen till mitt garage, lyfter upp den och monterar bort skyddsplasten undertill-
det RINNER olja från skyddsplasten!!!! Där ligger också något som jag inte sett förut-
något som liknar en packbox/dammskydd av något slag, en rund tallriksliknande ihålig plastgrej, kanske 7cm i diameter. Vad är detta?????
Efter att jag monterat av hjulet höger fram konstaterar jag att oljan distribuerats av kamrem till drivaxel och där vidare till hjulet. Fälgen är oljefylld, bromskivan fet av olja och drivaxeln duktigt indränkt.
Monterar vidare av motorfästet och kåporna för kamremmen-
kan inte se vart det kommer ifrån- mer än att det är väldigt oljigt! Verkar inte vara täcklocket till vvt-drevet.
Startar upp motorn, gasar på en gång var på det skvätter olja upp över hela huven!
låter den gå på tomgång och föröker se nåt.
Det skvätter konstant från spännrulle och hjulet under.
Dessutom vobblar vvt/insugnings drevet!!! vafalls!
Det verkar dessutom vobbla mer i centrum än i ytterkant, hur nu detta är möjligt?
Stänger av och ser lite olja rinna ner från bakom vvt drevet.
Antar att det är här läckan kommer ifrån,
har nu följande funderingar som ger mig oerhört ont i magen...:
Är vobblandet orsaken till läckan?
Varför vobblar det?
Är det drevet som blivit förstört/orunt?
Är det drevet som läcker?
Är det kamaxeln som är skev? Är det möjligt?
Är det därför det vobblar?
Och därför det börjat läcka?
Hur kollar jag det?
Har funderat på att montera loss ventilkåpan igen och plocka bort alla lyftare o vipparmar,
och sen montera tillbaks den med kamaxeln i för att sen snurra på axeln och försöka mäta.
Men hur mäter jag för att det ska bli rätt? kan något annan blivit förstört av en vobblande
axel?
Stor ångest!
Tacksam för svar!
Mvh
Stefan Helleblad

