Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by liffride »

Hej, hoppas det finns någon som kan
komma med lite ideér här:

Har nyligen genomfört en topplocksrenovering på min renault
laguna -02 med 1.8 liters motorn.

Lite info om vad som gjorts innan jag kommer till själva problemet:

-Några ventiler var otäta så alla ventiler + ventilsäten har slipats, några ventiler bytte i samband.

- har bytt några "hydrualiska ventillyftare"

- nya packboxar + täcklock för kammarna

-ny vattenpump, kamrem, sträckare o allt som hör till.( bultar mm)

- nya bultar/muttar till kamdreven

- nya packningar insug o avgas.

- standardservice(olja, filter, o stift)

Allting har dragits med momentnyckel enligt specifikationer

Nu till problemet:

Efter att jag monterat ihop allting så har den gått som en klocka fram till
i fredags då bilen gått ca 50 mil efter renoveringen, då jag får se att det helt plötsligt försvunnit en hel del olja!

Öppnar huven och kollar med motorn igång, får se att nere vid generatorremmen nära vevaxeln är det en synlig oljedimma!!!

Stänger av motorn och känner där jag kommer åt,
verkar som det finns en läcka någonstans i närheten av kamremmen.
Misstänker täcklocket till vvt-drevet, då den packningen är det enda som återanvänts.

Forslar ut bilen till mitt garage, lyfter upp den och monterar bort skyddsplasten undertill-
det RINNER olja från skyddsplasten!!!! Där ligger också något som jag inte sett förut-
något som liknar en packbox/dammskydd av något slag, en rund tallriksliknande ihålig plastgrej, kanske 7cm i diameter. Vad är detta????? :shock:

Efter att jag monterat av hjulet höger fram konstaterar jag att oljan distribuerats av kamrem till drivaxel och där vidare till hjulet. Fälgen är oljefylld, bromskivan fet av olja och drivaxeln duktigt indränkt.

Monterar vidare av motorfästet och kåporna för kamremmen-

kan inte se vart det kommer ifrån- mer än att det är väldigt oljigt! Verkar inte vara täcklocket till vvt-drevet.
Startar upp motorn, gasar på en gång var på det skvätter olja upp över hela huven!
låter den gå på tomgång och föröker se nåt.
Det skvätter konstant från spännrulle och hjulet under.
Dessutom vobblar vvt/insugnings drevet!!! vafalls!
Det verkar dessutom vobbla mer i centrum än i ytterkant, hur nu detta är möjligt?
Stänger av och ser lite olja rinna ner från bakom vvt drevet.

Antar att det är här läckan kommer ifrån,
har nu följande funderingar som ger mig oerhört ont i magen...:

Är vobblandet orsaken till läckan?
Varför vobblar det?
Är det drevet som blivit förstört/orunt?
Är det drevet som läcker?
Är det kamaxeln som är skev? Är det möjligt?
Är det därför det vobblar?
Och därför det börjat läcka?
Hur kollar jag det?

Har funderat på att montera loss ventilkåpan igen och plocka bort alla lyftare o vipparmar,
och sen montera tillbaks den med kamaxeln i för att sen snurra på axeln och försöka mäta.
Men hur mäter jag för att det ska bli rätt? kan något annan blivit förstört av en vobblande
axel?

Stor ångest!
Tacksam för svar!

Mvh
Stefan Helleblad
Stefan Helleblad
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by liffride »

Här kommer två bilder på dammskyddet/packningen som hittades löst på plastskyddet för motorns underrede:

Image

och

Image

Är det någon som känner igen detta?

Är det någon som varit med om ett läckande vvt-drev?
Eller ska jag släppa den tanken?
och en kamaxel blir väl inte skev?


Mvh
Stefan
Stefan Helleblad
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by liffride »

Tja,
jag kör väl på här i min ensamhet :wink:

Har i allafall kommit fram till att jag helt kan släppa
larviga idéer om krokiga kamaxlar och orunda vvt-drev:

Efter lite mätningar och granskande av vvt-drevet upptäckte
jag att plattan med text (kolla bild 2 i föregående post) som sitter bultat mot godset inte är helt
centrerad, ca 12,7 mm mellan platta och kuggkrans på ena sidan
och ca 11.8 tvärs över. Såg sjukt ut när den snurrade men kan
knappast vara någon fara- därav illusionen om det ocentrerade drevet
/sneda kamaxeln.
mellan gods och kuggkrans mätte det ca 12 mm runt om hela drevet.

Då är det bara frågan om det är drevet som läcker eller något annat...

Ingen som har lyckats klura ut vad plast-mojängen kommer ifrån?
Det känns ju ändå som att den kanske har ett finger med i spelet...

Mvh
Stefan
Stefan Helleblad
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by Mats »

Plast ringen är ett täcklock vid servo behållaren, ligger löst mellan plast kåpan och servolocket.
Oljeläckaget beror antingen på att du skadat tätningen på kamaxeln den är rätt ömtålig, ur MR:

2 - Ditsättning av insugskamaxelns tätning

OBS!
Denna typ av packning är mycket ÖMTÅLIG. När
man handskas med den måste man ta i skyddet
(15) . Man får absolut inte röra packningen (16)
för att undvika oljeläckage när packningen har
satts på plats på motorn.

Jag greppar inte riktigt hur du menar att drevet skulle vobbla bara i mitten? Har du kanske inte fått dit täckpluggen på drevet ordentligt?
/Mats Nilsson #524
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by Mats »

Ok då fattar jag vad du syftade på med "vobbel" :)
/Mats Nilsson #524
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by liffride »

Ja, vobbel var ju kanske inte rätt ord att använda... :wink:
Utan en ocentrerad, orund känsla.

Tack för att du löst mysteriet med täcklocket!

ja antagligen är det väl den som sprungit läck...
Men jag förstod det som att det här INTE skulle vara den känsliga varianten.
Har fått för mig att det finns två sorter, en med och utan fjäder-
och dom jag fick med var båda med fjäder,
till båda kammarna. alltså den"okänsliga"varianten.
är det fel till insugningskammen tro?

Har för mig att det var såna som satt i när jag rev motorn med.



Mvh
Stefan
Stefan Helleblad
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by Mats »

Vad har du för chassibeteckning? Så kan jag kolla direkt i dialogys vad det ska vara.
/Mats Nilsson #524
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by liffride »

Vart hittar jag det?
Stefan Helleblad
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by Mats »

På alla nyare renaulter sitter info skylten på höger b-stolpe. Den kallas ofta "ovala skylten" då den förr var oval o satt i motorrummet. Det första koden på skylten ex KG0C (en laguna kombi variant) JA1M (en scenic variant) osv. Allt kring reservdelar och manualer o tekniska meddelanden är uppbyggt kring den koden.
/Mats Nilsson #524
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by liffride »

Ok,

bilen är för tillfället 5 mil bort,

men jag hittade följande som verkar passa i registreringsbeviset:
Variant: KG0B
Version:KG0B05

Tack för hjälpen!

mvh
Stefan Helleblad
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by Mats »

Till din är nummret på tätningssatsen 77 01 471 629
Och det ska vara de mindre känsliga typen som det ser ut.
/Mats Nilsson #524
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by liffride »

Ok,
tack.

Då var det iallafall rätt, men förklarar mindre varför det sprungit läck.

Det är klart, jag kan ju ha floppat ändå. men jag tycker att jag var ytterst noggrann.

Har ännu inte uteslutit drevet, fastän jag tycker det kanske känns mindre troligt.

Nåväl!
Om det finns fler tips och teorier där ute så mottages de tacksamt!



Mvh
Stefan
Stefan Helleblad
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by liffride »

Förresten-

Inte behöver jag byta kamrem igen väl?

Den här har ju gått tops 50 mil.



Mvh
Stefan
Stefan Helleblad
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by Joakim16v »

Man ska inte återmontera en rem som en gång varit i spänn, så remmen ska du byta, men du behöver ju inte byta rullar osv..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: Oljeläckage och vobblande kamdrev nyrenoverad Laguna -02

Post by liffride »

Joakim16v wrote:Man ska inte återmontera en rem som en gång varit i spänn, så remmen ska du byta, men du behöver ju inte byta rullar osv..
Ok, då byter jag den. Vill inte ta några chanser.

En liten uppdatering-

Har förmodligen lyckats använda för mycket flytande packning mellan
oljeseparatorn och Ventilkåpan och möjligtvis mellan ventilkåpa och topp.

Min teori är att det kan ha satt igen ventilationen (är ju ett litet hål mellan separatorn och insug) och därav skapat övertryck som har pressat ut olja.
Förhoppningsvis är ingen oljekanal igensatt,
hur ska jag bära mig åt för att rensa det i sådant fall?

Planen är att tappa ut oljan (kall tyvärr) och plocka av ventilkåpa o oljeseparator,
göra rent från eventuella packningrester, lägga dit ny packning(rätt denna gång),
byta packboxar vid kamaxlar och alla andra packningar jag måste ta bort.
- ny rem -nytt oljefilter- någon billig syntetolja att "skölja" motorn med,
köra någon mil och sen byta olja+filter men denna gång fylla upp med
elf Evolution SXR 5w30.

Hur långt borde jag köra innan jag byter olja sista gången?
Nåt annat jag borde tänka på?
Tips mottages tacksamt.

Mvh
Stefan
Stefan Helleblad
Post Reply