Slår vid sväng och går inte gasa

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tervmatte

Slår vid sväng och går inte gasa

Post by tervmatte »

Hallå
Jag har lite problem med min tjeja. Det är en Laguna kombi, automat, 00.
Nu får ni ha tålamod, jag är en vanlig, oteknisk tjej och jag ska göra mitt bästa för att förklara vad som händer :oops:
Varje gång jag svänger med ratten (oavsätt om jag svänger till höger eller vänster) så låter det konstigt framme framför föraren så att säga. Ljudet verkar komma någonstans underifrån. Det är något klunkande, skrapande ljud. Samtidigt så känns det som om en vals flyttade på sig under bägge pedaler. När jag svängt kraftigt t.ex. åt höger så kan jag knappt gasa. Det verkar som att det antingen inte går att trampa på gaspedalen eller att den inte ger någon respons. Jag rullar fram i 40km/h och är tvungen att stanna och vrida ratten kraftigt åt (i just det exemp.) vänster. Då rullar valsen tillbaka och jag kan gasa igen :shock:
Alltså:
Jag svänger åt något håll och något klunkar och vibrerar, flyttar på sig under pedalerna. Resultatet är att jag oftast inte kan gasa och är tvungen att stanna och vrida ratten kraftigt åt motsatt håll. Sedan får jag försiktigt vrida ratten åt rätt håll och köra iväg. Ibland känns det som att golvet framför föraren lyfts en aning när jag vrider på ratten [smilie=07.gif]
Jag pratade med massor med folk och ingen vet vad det kan vara.

Hjälp en tjej i nöd... :)
tervmatte
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Slår vid sväng och går inte gasa

Post by Stymie »

Kolla motor/växellådefästena samt drivaxlarna. Kan vara så att fästena är dåliga och motorn reser sig.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tony
Forumpolis

Re: Slår vid sväng och går inte gasa

Post by Tony »

låter som du behöver åka till en verkstad, ring 0499-24242 mycket bättre och billigare än att åka till volvo
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply