ABS Givare bak
Moderator: Forumpolisen
ABS Givare bak
På en laguna-99.Någon som vet hur dom skall vara monterade? Just nu har jag givarna hänger löst men hittar inget att fästa dom i.Fram sitter dom ju i stukna så dom läser på drivlinan .Men bak kanja inte hitta något.Tacksam för hjälp.
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Re: ABS Givare bak
Har suttit fast i ett plåtklipps intergrerat i bromsskölden eller spindeln, kommer inte ihåg exakt men själva fästet finns inte att köpaGezpo wrote:På en laguna-99.Någon som vet hur dom skall vara monterade? Just nu har jag givarna hänger löst men hittar inget att fästa dom i.Fram sitter dom ju i stukna så dom läser på drivlinan .Men bak kanja inte hitta något.Tacksam för hjälp.
Har själv moddat några sådana.
Ta bort hela skivan med nav så spindeln blir helt synlig.
Horisontalt i riktning framåt finns en 4.kantig yta på ca:20x20mm, längd ca30mm.
Rengör ytan nogrant.
Tag abs-givaren och slipa försiktigt bort lite plast så ytan blir plan och kan bli stabil mot den rengjorda ytan på spindeln.
Montera givaren med en rostfri slangklamma.
Justera och inpassa den mot magnetringen på hjullagret undertiden modifieringen pågår. Lämpligt spel mellan givare och magnetring är ca 0,5 mm.
Lycka till
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Nu är givarna på plats.DEt var inte så svårt när man väl satte sig in i det.
Men abs lamapn lyser fortfarande.Ska man Radera felkod på verkstad eller kan dom köra en diagnos på abs?
Mätt alla givare o får nästan samma värden på alla.Kontrollerat alla kontaktstycken samt mätt om det var kabelbrott någonstans.
Kan inte se något som är fel.Det enda jag inte hittat som är ok är kabeln till slitvarnaren på beläggen.Men den ska väl inte ha med absen att göra?
Men abs lamapn lyser fortfarande.Ska man Radera felkod på verkstad eller kan dom köra en diagnos på abs?
Mätt alla givare o får nästan samma värden på alla.Kontrollerat alla kontaktstycken samt mätt om det var kabelbrott någonstans.
Kan inte se något som är fel.Det enda jag inte hittat som är ok är kabeln till slitvarnaren på beläggen.Men den ska väl inte ha med absen att göra?
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99