ABS Givare bak

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Gezpo

ABS Givare bak

Post by Gezpo »

På en laguna-99.Någon som vet hur dom skall vara monterade? Just nu har jag givarna hänger löst men hittar inget att fästa dom i.Fram sitter dom ju i stukna så dom läser på drivlinan .Men bak kanja inte hitta något.Tacksam för hjälp.
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Imageså sitter abs kransen , måste ju sitta monterade så att dom läser,kan vara bortrostat dock, om det är något pissigt metallbleck
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis

Re: ABS Givare bak

Post by Dennis »

Gezpo wrote:På en laguna-99.Någon som vet hur dom skall vara monterade? Just nu har jag givarna hänger löst men hittar inget att fästa dom i.Fram sitter dom ju i stukna så dom läser på drivlinan .Men bak kanja inte hitta något.Tacksam för hjälp.
Har suttit fast i ett plåtklipps intergrerat i bromsskölden eller spindeln, kommer inte ihåg exakt men själva fästet finns inte att köpa :?: :?: :!:
Har själv moddat några sådana.
Ta bort hela skivan med nav så spindeln blir helt synlig.
Horisontalt i riktning framåt finns en 4.kantig yta på ca:20x20mm, längd ca30mm.
Rengör ytan nogrant.
Tag abs-givaren och slipa försiktigt bort lite plast så ytan blir plan och kan bli stabil mot den rengjorda ytan på spindeln.
Montera givaren med en rostfri slangklamma.
Justera och inpassa den mot magnetringen på hjullagret undertiden modifieringen pågår. Lämpligt spel mellan givare och magnetring är ca 0,5 mm.
Lycka till
:D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Gezpo

Post by Gezpo »

OK Tackar för tips.Skall testa får vi se hur det går.
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Gezpo

Post by Gezpo »

Vart lite fundersam på hur jag ska få den mot magnetringen.Den sitter ju inbygd i packboxen. samt att det är en liten plåt ivägen.Ska jag montera givaren framifrån och bakåt eller inifrån och ut?
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Gezpo

Post by Gezpo »

Nu är givarna på plats.DEt var inte så svårt när man väl satte sig in i det.
Men abs lamapn lyser fortfarande.Ska man Radera felkod på verkstad eller kan dom köra en diagnos på abs?

Mätt alla givare o får nästan samma värden på alla.Kontrollerat alla kontaktstycken samt mätt om det var kabelbrott någonstans.
Kan inte se något som är fel.Det enda jag inte hittat som är ok är kabeln till slitvarnaren på beläggen.Men den ska väl inte ha med absen att göra?
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Gezpo

Post by Gezpo »

En sak jag märkte nu när jag körde var att bromsvarningslampan inte tänds efter ett tag. Nu är det endast abs som lyser och serv.Så någon nytta måste det ha gjort
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Post Reply